Dinoszauruszokból alakult ki a legtöbb madár

Egy, a Southamptoni Egyetem kutatói segítségével készült kutatás során felfedezték, hogy a nagy, erős húsevő és talajlakó dinoszauruszok 50 millió éven át zsugorodtak, hogy aztán fürge és gyors, repülő madarakká fejlődjenek.

Dinoszauruszokból alakult ki a legtöbb madárA valószínűtlen átalakulás bizonyítására a tudósok kidolgoztak egy dinoszaurusz családfát, amely a madár leszármazottakat is és ezt közzétették a Science. Kiderült, hogy a theropoda dinoszauruszok egyik faja, – amit a mai madarak leszármazottaiként tartanak számon – volt az egyetlen olyan dinoszaurusz ág, akik folyamatosan kisebbé és kisebbé váltak az idők során.

„Ezek a madárősök szintén kifejlesztettek olyan új környezeti adaptációkat, mint például tollak, szegycsont és szárnyak, de erre négyszer olyan gyorsan voltak képesek, mint más dinoszauruszok” – mondta a társszerző, Darren Naish, a Southamptoni Egyetem gerinces-őslénykutatója.

„A madarak tartós miniatürizálódással fejlődtek ki a dinoszauruszokból” – tette hozzá a társszerző, Michael Lee, aki az Adelaide Egyetem Föld- és Környezettudományi szakának és a Dél Ausztrál Múzeumnak a docense. „Azzal, hogy ezek a madárősök kisebbek és könnyebbek voltak az óriások földjén, olyan ökológiai lehetőséggel találták szembe magukat, mely segítségével olyan képességeket tulajdonolhattak, mint a fára mászás, a siklás vagy a repülés. Végül, ez az evolúciós rugalmasság segített túlélni azt a halálos meteorit becsapódást, amiben az összes dinoszaurusz rokon elpusztult.”

Az ugyancsak társszerző, Gareth Dyke, a Southamptoni Egyetem Gerinces Őslénytani Tanszékének docense hozzátette: „Az összes olyan dinoszaurusz, amely a legközelebbi kapcsolatban állt a madarakkal, kistermetű volt, és a legtöbbjük – mint a találóan elnevezett Microraptor – rendelkezett a mászás és a siklás képességével.”

A tanulmány dinoszauruszok több mint 1500 anatómiai jellemzőit vizsgálta, hogy rekonstruálni tudják az őslények családfáját. A kutatók kifinomult matematikai modellezést alkalmaztak, hogy kinyomozzák az adaptációk fejlődését és az őslények testméretének változását az idő, és a dinoszaurusz fajokon keresztül.

A tanulmányból arra lehet következtetni, hogy azok a dinoszaurusz fajok, amelyek madarakká fejlődtek, sokkal innovatívabbak voltak. „A madarak túlfejlődtek a dinoszaurusz őseikhez képest, és életben maradtak ott, ahol a nagyobb és kevésbé fejlődőképes rokonaik erre nem voltak képesek”- mondta Lee professzor.

Previous Fektessen többet a japán okos/megújuló energiaszektorba!
Next Az ősi élet jeleivel lehet tele a Hold