Forradalmi felfedezés az orvostudományban: A „túlélő gén”

A tudósok legújabb kulcsfontosságú felfedezése a „túlélő gén”, amely képes megelőzni a baktériumtörzsek gyógyszer-ellenálló szuperbaktériumokká történő mutálódását.
A túlélő gén, mint forradalmi felfedezés nagy távlatokat nyithat a tudományban.

A Centro Nacional de Biotecnología és a University of Sussex kutatói egy NucS elnevezésű gén felfedezését jelentették be, amely csökkenti a mycobacterium (mikobaktérium) – a tuberkulózist okozó baktérium mutációs rátáját.

A TBC, másnéven a tuberkulózis, egy emberről emberre, cseppfertőzés útján terjedő, világszerte az egyik legtöbb halálesetet okozó betegség. Az elmúlt évben is 1,8 millió emberéletet követelt az egész világon.

A gyógyszer-ellenálló törzseket már a világ 105 országban azonosították. De a kutatásban résztvevő szakemberek úgy vélik, hogy egy „kulcs gén” azonosítása rendkívül fontos lépés lehetne afelé, hogy megértsük a szuperbaktériumok fejlődését.

Egy genetikai képernyőt használva képesek voltak közel az összes gént kiütni a mycobacteriumban (11 000 gén). Majd kimutatták, hogy egy adott antibiotikum hatására, hogyan növekszik a mutálódott törzsek száma. Emellett a tudósok felfedeztek egy, a NucS gén által termelt DNS-helyreállító enzimet, amely jelentősen lecsökkentheti a mutációk előfordulási arányát.

A NucS génben fellelhető genetikai variációk jelentősen befolyásolják a mycobacteria izolált törzseinek mutációs rátáját.

Több munkával ugyan, de a tudósok úgy vélik, hogy ez a kutatási szakasz is szerepet játszhat az antibiotikum-rezisztencia kialakulásának megértésében.

A Sussex-i Egyetem egyik kollégája, Aidan Doherty professzor nyilatkozatában kifejtette, hogy: „Az antibiotikum-ellenállás erősödése komoly fenyegetést jelent a globális egészségre. Így, még ha korlátozni is tudjuk hatását a fertőzéses megbetegedések esetében, először meg kell határozni azokat a mechanizmusokat, amelyek már a folyamat elején megelőzik a baktérium mutálódását. Ez a tudás pedig majd lehetővé teheti számunkra, hogy jobban megértsük a kórokozók szuperbaktériumokká történő alakulását.”

A túlélő gén, mint korszakalkotó felfedezés.„Hihetetlen belegondolni, hogy hosszú évekig elfogadott tényként kezelték, hogy a mycobacterium nem rendelkezik mutálódásra képes génekkel. Ezért az a felfedezés, miszerint a NucS gén csökkenti a rátát egy korszakalkotó lépés az antibiotikum-rezisztenciát okozó genetikai tényezők azonosításában. Ez lehetővé teszi a tudósok és az orvosok számára, hogy kiszűrjék azokat a baktériumtörzseket, melyek a legnagyobb valószínűséggel szerepet játszhatnak a gyógyszerrezisztencia kialakulásában.”

A kutatás egy másik szakértője, Jesus Blázques a Centro Nacional de Biotecnología professzora  szerint: „Ez a tanulmány nem csak azonosítja a lehetőségeket a mycobacterium mutációjának visszafordításáról. Emellett feltárja azt is, hogy a DNS-helyreállító folyamat vesztesége nagy növekedést produkálhat a mutációs rátát illetően. Ezzel jelentősen növelve a valószínűségét annak, hogy a kórokozók mutálódnak, ami pedig az antibiotikum-rezisztenciát okozhatja.

„Jelenleg annyit tudunk, hogy a NucS gén jelentős mértékben csökkenti a mycobacteriumok mutációs rátáját. Emiatt létfontosságú, hogy törekedjünk ennek a felfedezésnek a kihasználására, azért, hogy segíthessük a témában tevékenykedő orvosokat, mikrobiológusokat. Ezzel is megelőzve az antibiotikum-ellenállás kialakulását a kezelések során.”

Previous Algebrai kifejezések szorzattá alakítása