A gyilkos hattyú dinoszaurusz

A gyilkos hattyú - TUDOMÁNYPLÁZA - Évezredek

Egy kivételesen jó állapotban lévő dinoszaurusz-csontvázat találtak Mongóliában.

Ez a váratlan felfedezés meghatározhatja a Velociraptorhoz kapcsolódó, félig vízi ragadozók új csoportját. A részletes 3D szinkrotron analízis lehetővé tette egy nemzetközi kutatócsoport számára, hogy bemutassa a bizarr 75 millió éves ragadozót, hivatalos nevén a Halszkaraptor escuilliei-t, a Nature-ben magazinban. A tanulmány egy újfajta madárszerű dinoszauruszt ír le, amely Mongóliában a kréta korban élt.

Ez a kis húsevő dinoszaurusz a Velociraptor közeli rokona lehet, de mind testformájában, mind életmódjában nagyon emlékeztet a mai hattyúra. A theropodák magukban foglalják az összes húsevő dinoszauruszt, köztük a földi élet történetének legnagyobb szárazföldi ragadozóit, például a Tirannoszauruszt és a félelmetes vadászokat a Velociraptort. A mezozoikus kor mintegy 160 millió évében a theropodák minden kontinens domináns ragadozójává váltak, de sohasem hódították meg a vízi környezetet. Állítólag néhány egyed beépítette a halakat az étrendjébe, de a vízi életstílushoz nem alkalmazkodtak.

A most talált dinoszaurusz azt mutatja, hogy néhány madárszerű dinoszaurusz alkalmazkodott a félig vízi életmódhoz.

A Halszkaraptor escuilliei „Halszka” nevű dinoszaurusz fosszilis maradványait Mongóliában, az Ukhaa Tolgodban találták. Ezt a helyet Dél-Mongóliában a paleontológusok már évtizedek óta ismerik, sajnos az illegális fosszília-kereskedelem miatt is. Ez a lelet is ilyen módon indult egy másik világba. (Egyedi neve François Escuilliéa gyűjtő és Halszka Osmolska néhai lengyel paleontológus előtt tiszteleg.) Habár Mongóliában számos fontos rágcsáló dinoszauruszcsoportot fedeztek fel, a Halszka egyikükhöz sem sorolható. Számos furcsa tulajdonsággal rendelkezik. Andrea Cau a Bolognai Geológiai munkatársa azt mondta, hogy ez lelet annyira különbözik a többitől, hogy amikor először vizsgálta a mintát, megkérdőjelezte, valódi fosszíliáról van-e szó. Bár a Halszka sok szempontból egyedülálló, a csontváz egyes részei, beleértve a sarló alakú „gyilkos karmokat” rokonságot mutat a Velociraptorral.

A fosszilis integritás megismerése érdekében a mintát három dimenzióban vizuálisan ábrázolták és rekonstruálták, szinkrotronos többrétegű röntgensugár-mikroszkóppal. Ez a technika jelenleg a legerősebb és legérzékenyebb módszer, amely feltárja a belső részleteket és nem tesz kárt a felbecsülhetetlen értékű fosszíliákban.

Az első cél az volt, hogy bebizonyítsák, ez a bizarr fosszília valóban valódi állat. Ezt a több felbontású lapolvasás megerősítette. A szinkrotron megdöbbentő részletességgel fedte fel a csontváz azon részeit, amelyek a dinoszaurusz eltemetése óta mélyen a sziklában maradtak. Az elemzés azt mutatta, hogy számos, külsőleg nem látható fog még mindig megmaradt a szájban és olyan neurovaszkuláris hálót is azonosítottak az orrban, amely a modern krokodilokéhoz hasonlít. Ezek pedig azt sugallják, hogy Halszka vízi ragadozó volt, ennek ellenére két lábon járt a szárazföldön, úgy mint a kacsák. Lába hasonlatos volt a strucchoz, de akkora volt, mint egy pulyka, és uszonyszerű mellső lábait a vízben való manőverezésre használta, mint a pingvinek, illetve más vízi madarak. Hosszú nyakát a táplálkozáshoz és a rejtőzködésből támadó vadászathoz használta és nemcsak futott, illetve repült, hanem úszott is.

Illusztráció: Lukas Panzarin

Previous Jézusnak voltak testvérei?
Next Száznegyven évre is kitolható az emberélet hossza