A krónikus alváshiány elnyomja az immunrendszert


A krónikus alváshiány elnyomja az immunrendszert

Sokan számolnak be rosszullétről, amikor nem alszanak eleget. Egy új kutatás segít megmagyarázni miért.

A krónikus alváshiány elnyomja az immunrendszertA kutatók tizenegy, különböző alvási szokásokkal rendelkező egypetéjű ikerpártól vettek vérmintát, melyből kiderült, hogy az ikerpár azon tagjának, amelyik rövidebb ideg alszik gyengébbé vált az immunrendszere mint a másiké.

„Az eredmények azt mutatták, hogy az immunrendszer akkor működik a legjobban, ha eleget alszunk. Hét vagy annál több óra alvás ajánlott az egészség optimális megőrzéséhez.” – mondta a vezető szerző Dr. Nathaniel Watson, a Harborview Medical Center UW Orvosi Alvás Központjának társigazgatója.

A tanulmány különlegessége volt, hogy egypetéjű ikerpárokat vizsgáltak meg annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb mértékben behatárolhassák a genetikailag meghatározható szükséges alvásidőtartamot.

A kutatók szerint a genetika 31-55%-ban van hatással az egyének alvási időtartamára, míg a viselkedés és a környezeti tényezők megosztva képviselik a maradék hányadot.

Dr. Sina Gharib az UW Medicine’s Computational Medicine Core igazgatója, a tanulmány társszerzője elmagyarázta, a meglévő adatok azt mutatják, hogy a laboratóriumi körülmények között, limitált ideig tartó alvási időtartam-csökkentés növelheti a gyulladásos megbetegedésekre utaló markerek számát, illetve aktiválja az immunsejteket. Ugyan kevéssé ismertek a hosszú távú alváshiány természetes körülmények közötti hatásai, ez a tanulmány valós körülmények között készült és már az első alkalommal kiderült, hogy a krónikusan rövid alvási idő negatívan hat a betegségek legyőzésében fontos szerepet játszó, fehérvérsejtek immunválaszában, melynek során a kórokozók felismerése és elpusztítása lenne a cél.

A krónikus alváshiány elnyomja az immunrendszert„Az eredmények összhangban vannak azokkal a tanulmányokkal, melyek szerint, ha egy kialvatlan ember kap egy vakcinát, sokkal alacsonyabb az immunrendszer antitest (ellenanyag) válasza. Tehát, ha kitesszük az ilyen szervezetet egyfajta rhinovírusnak, amely a megfázás egyik leggyakoribb kórokozója, akkor nagyobb valószínűséggel kapja el a vírust az illető, mint kipihent társai – erősítette meg Watson. A tanulmány további bizonyítékokkal szolgál az alvás, általános egészségre és jó közérzetre gyakorolt jótékony hatásaira, különösen az immunrendszer egészségére.”

A kutatók, az USA Betegségfelügyeleti és Megelőzési Központjának (Centers for Disease Control, azaz CDC) adataira hivatkozva, azt mondták, hogy az elmúlt évszázadban az Egyesült Államokban élő emberek körülbelül másfél, két órával kevesebbet alszanak naponta, mint azelőtt, továbbá a népesség munkaképes rétegének egyharmada kevesebb mint 6 órát alszik éjszakánként.

A modern társadalom azzal, hogy bárhol és bármikor képes fényt csinálni, illetve a mindenütt jelenlévő technológia, az időért versengő érdekek és a kor szelleme háttérbe szorították az alvás jelentőségét.

Previous Mi befolyásolja a magasságunkat?
Next Március 15. – A Magyar Sajtó Napja

No Comment

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.