Lézerrel az új fogakért

A tudósok egy fantasztikus ötlettel álltak elő arra nézve, hogyan hozhatják rendbe az emberi fogsort és a fogakat.

Lézerrel az új fogakértA koncepció szerint lézer fényt fognak használni annak érdekében, hogy a test őssejtjeit aktiválódásra késztessék. Ez nem csak a fogászat terén lehet óriási lehetőség, hanem a regeneratív orvoslás területén is.

A Praveen Arany által vezetett kutatók egy kísérlet során alacsony erejű lézerfényt használtak, hogy az őssejteket a csonthoz hasonlító, fogakat felépítő kemény szövet (dentin) képzésére késztessék. A folyamatot laboratóriumi körülmények között patkányokon, és egereken figyelték meg. A kutatók ugyan nem regeneráltak egyetlen teljes fogat sem – mert a zománcréteg kialakítása túlságosan nehéznek bizonyult – de pusztán azzal, hogy már tudnak dentint növeszteni, csökkenthető a gyökérkezelés szükségessége. Ez utóbbiról köztudott, hogy egy nagyon fájdalmas eljárás a halott, vagy haldokló idegszövetek és baktériumok eltávolítására a fogak belsejéből.

A kísérletek során lyukat fúrtak a rágcsálók zápfogaiba, majd a fog cellulóz anyagát lézerrel világították meg, ezt követően a fogra egy ideiglenes fogászati koronát tettek és 12 hétig figyelték a dentin alakulását. „Gyakorló fogászként azt gondolom, hogy ez a kutatás nagy potenciált jelent és nagy hatással lehet a klinikai fogászatra” – mondta a kutató Praveen Arany, a National Institute of Dental and Craniofacial Research-től, mely része az amerikai Nemzetközi Egészségügyi Intézetnek. Arany azt várja, hogy a közeljövőben a humán klinikai vizsgálatokra is jóváhagyást kap. „A kezelési mód nem mutat semmi újat, hiszen a lézer rutinszerűen használatban van a gyógyítás és a fogászat területén, tehát a klinikai alkalmazás csak kis mértékben korlátozott – tette hozzá a Harvard Egyetem biomérnök professzora David Mooney. Lényeges előrelépés lenne, ha a fogakat regenerálni tudnánk ahelyett, hogy kicserélnénk őket.

A már létező regenerációs eljárás során a tudósoknak őssejtet kell venniük a testből, laboratóriumban manipulálni őket, majd visszaültetni a testbe. Ez az új technika sokkal egyszerűbben stimulálja azokat az őssejteket, melyek már a helyükön vannak. A tudósok már régóta észrevették, hogy az alacsony intenzitású lézerterápia segítségével stimulálni tudják a biológiai folyamatokat, mint a bőrmegújítás, vagy a hajnövekedés serkentése, de a működési mechanizmusában még nem voltak biztosak.

Arany szerint fontos megtalálni a megfelelő lézerfény dózist is, mert a túl alacsony nem működik, a túl nagy meg károkat okozhat, hiszen a magas intenzitású lézert vágáshoz és kiégetéshez használják. A kutatók azt tapasztalták, hogy az eljárás, a lézernek kitett fogakban, megfelelően alacsony intenzitáson, serkenti a kémiailag aktív, oxigént tartalmazó molekulákat, hogy a fejlődésben, gyógyításban és immunfunkciókban részt vevő sejtfehérjéjüket aktiválják.

Ennek a fehérjének a hatására a fog cellulózában található őssejtek, – amik széles körben képesek a szervezet speciális funkciót ellátó testi sejtekké differenciálódni – dentinné alakulnak. A kérdés az, hogy ezzel a módszerrel, más esetekben is használhatóak lesznek-e a lézer-indukált őssejtek a regeneratív orvoslásban. Arany azt reméli, hogy többek között sebek gyógyításában, szívizomszövetek regenerálásában, gyulladások kezelésében, vagy csontkárosodások esetén is alkalmazható lesz az új technológia.

Previous A popcorn fizikája