A madarak megtanulják, melyik anyag hasznosabb a fészekrakáshoz

Olvasási idő: < 1 perc

A madarak képesek megtanulni, melyik anyag használható jobban a fészekrakáshoz – derült ki egy új kutatásból.

A madarak megtanulják, melyik anyag hasznosabb a fészekrakáshozKorábban úgy vélték, a gének határozzák meg, milyen építőelemekből rakja fészkét a madár, azaz minden faj saját, veleszületett fészekprogrammal rendelkezik. A kísérletek azonban azt mutatták, a fészek építése sokkal összetettebb, tanulásra épülő folyamat – tudósított a BBC hírportálja a Procedings-B című brit tudományos lapban ismertetett kutatásról.

A kísérletben zebrapintyeknek kínáltak merevebb és puhább madzagot a fészekrakáshoz. „A merevebb madzagot választották, ezzel hatékonyabban tudtak dolgozni, és kevesebb is elég volt a munkához” – magyarázta Ida Bailey, a St. Andrews Egyetem kutatója. A madarak tanulási képességeit vizsgálva azt tesztelték, képesek-e megtanulni a különbséget az építőanyagok között. Egyik pintycsoport lazább, a másik erősebb, merevebb madzagokat kapott, hogy fészket építsenek belőlük.

A következő lépésben választaniuk kellett a kétféle madzag között. Ekkor azok, amelyeknek előzőleg a gyengébb madzagból kellett dolgozniuk, azonnal a merevebbet választották. „Ez azt mutatja, a döntéseikben nagy szerepet játszik a tanulás” – következtettek a kutatók.

Previous Ismét látogatható a Tapolcai-tavasbarlang