Óriásvírusokat vizsgálnak az ELTE kutatói

Óriásvírusok vizsgálatát végzik az ELTE kutatói
Olvasási idő: < 1 perc

Az Antarktisz száraz völgyeiben, Alaszkában és a Mojave sivatagban is találtak az ELTE kutatói óriásvírusokat.

Óriásvírusok vizsgálatát végzik az ELTE kutatóiEzeket az általuk fejlesztetett bioinformatikai eszközzel vizsgálják, mert van néhány nagyon száraz, hideg, hó és jég nélküli völgy az Antarktiszon, ahol állandóan erős szél fúj. Az innen származó talajmintákban találtak az ELTE PIT Bioinformatikai Csoportjának kutatói óriásvírusok jelenlétére utaló jeleket.

A 0,5 mikrométer (0,0005 milliméter) átmérőjű, fénymikroszkóppal is látható óriásvírusokat 2003-ban fedezték fel egy angliai erőmű hűtőtornyában. A részletek tisztázása érdekében a következőket erősítette meg a TudományPláza számára Grolmusz Vince professzor: „Azt a mikroorganizmust, amelyet ma mimivírusnak nevezünk, 1992-ben gyűjtötték be egy angliai hűtőtorony vízéből, és – tévesen – baktériumként azonosították. 2003-ban jöttek rá, hogy ez nem baktérium, hanem vírus, tehát a mimivírust valóban 2003-ban fedezték fel, addig baktériumnak hitték. A felfedezés óriási meglepetés volt, és a Science-ben jelent meg: Bernard La Scola; Stéphane Audic; Catherine Robert; Liang Jungang; Xavier de Lamballerie; Michel Drancourt; Richard Birtles; Jean-Michel Claverie; Didier Raoult. (2003). „A giant virus in amoebae”. Science. 299 (5615): 2033. doi:10.1126/science.1081867. PMID 12663918Dr. Wilson szerint a jóval 2003 előtt felfedezett  phycodnavírusokat is óriásvírusoknak kellene nevezni:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2908299/ .

Azóta sok tengerben, tóban és más vizes élőhelyen találtak ilyen, mind nagy méretükben, mind nagyon sok gént tartalmazó genomjukban különleges vírusokat.

A magyar kutatók – Kerepesi Csaba doktori hallgató és Grolmusz Vince professzor – kifejlesztették a „Giant Virus Finder” nevű bioinformatikai eszközt, aminek segítségével környezeti DNS mintákból megtalálhatók az óriásvírusokra jellemző DNS szakaszok.

Az új, nyilvánosan elérhető eszközzel az ELTE kutatói az említett antarktiszi völgyeken kívül Alaszkából, a kaliforniai Mojave- és az új-mexikói Chihuahuan sivatagból, észak- és dél-amerikai erdőkből, valamint az amerikai prériről származó talajmintákban is találhatók voltak óriásvírusok.

Az eltelt időszakban több óriásvírust is felfedeztek már, ezek közül a leghíresebbek megtalálhatók a https://en.wikipedia.org/wiki/Megavirus szócikk 1-es és 2-es táblázatában.

Previous Elektromágneses energia felvétele hőkibocsátás nélkül
Next Mi befolyásolja a magasságunkat?