Tizenéves lányok laboratóriumban kifejlesztett vaginával

Tizenéves lányoknak laboratóriumban kifejlesztett vagina
Olvasási idő: < 1 perc

Négy mexikói tizenéves lány testébe ültettek be sikeresen mesterségesen előállított vaginát.

mesterségesen előállított vaginaA kutatók laboratóriumi körülmények között fejlesztették ki a szóban forgó vaginákat, melyek azóta is normálisan működnek abban a négy tizenéves páciensben, akik az elsők között kaptak ilyen transzplantátumot. Mindegyik fiatal beteg átesett már korábban műtéten 5-8 évvel ezelőtt, mert egy ritka genetikai rendellenességgel – Mayer-Rokitansky-Küster-Hauser (MRKH-szindróma) szindrómával – születtek, melynél a vagina és a méh egyáltalán nem, vagy nem teljesen fejlődik ki. A Mexikóvárosban végrehajtott műtét előtt az orvosok egereken és nyulakon végeztek vizsgálatokat az 1990-es évektől. A valódi betegségek kezelését az embereken először 1998-ban húgyhólyag beültetések előzték meg, csak ezek után terelődött a figyelem a vaginára.

A tudósok a vaginákat a páciensek saját sejtjeiből fejlesztették ki, és csak később ültették be a testükbe. A kezelés eddig sikeresnek bizonyult. A betegek, akik már szexuálisan aktív korban vannak, arról számoltak be, hogy az implantátum normálisan működik. Jóllehet, ez csak kisméretű kísérlet volt, bebizonyította, hogy vaginát mesterségesen is ki lehet fejleszteni laboratóriumi körülmények között, nyilatkozta doktor Anthony Atala a Wake Forest Babtist Medical Center Rekonstrukciós Sebészeti Intézetének igazgatója.

A vaginasejtek előállítása a beteg saját sejtjéből új kezelési módot jelenthet rákos betegeknél. Illetve olyan sérüléseknél, melyeknél helyreállító műtétre van szükség.

Previous Cseresznyefa az űrből