Van-e élet a Vénusz felhőiben?

A földön kívüli élet kutatásában a tudósok mindenféle kőzetet is megvizsgálnak.

A Mars például olyan földtani jellemzőkkel rendelkezik, amelyek arra utalnak, hogy egyszer volt  – és még mindig van – a felszín alatt folyékony víz. A Szaturnusz, valamint a Jupiter holdjai esetében lehetséges, hogy az óceánok jégrétege alatt van élet.

„Vénusznak rengeteg ideje volt önmagában fejlődni” – magyarázza Limaye, megjegyezve, hogy egyes modellek azt sugallják, hogy a Vénusz egyszer már, 2 milliárd évvel ezelőtt, lakott környezet volt folyékony vízzel.

A Földön a földi mikroorganizmusok – főként a baktériumok – képes a légkörbe kerülve nagy magasságokat elérni, amit azok a speciálisan felszerelt léggömböket bizonyítottak, melyek 41 kilométeres magasságban találtak mikrobákat. De a mikrobák a bolygónkon hihetetlenül kemény körülmények között is élnek. Például a Yellowstone meleg forrásaiban, az óceánok mélyén, a szennyezett területek mérgező iszapjában vagy a savas tavakban világszerte.

Rakesh Mogul, a Kalifornia Állami Műszaki Egyetem biokémiai professzora szerint Földünkön az élet nagyon savas körülmények között is tud boldogulni, szén-dioxidot táplálhat és kénsavat hozhat létre.

A Vénusz felhős, erősen reflektív és savas légköre pedig főleg szén-dioxidból és kénsavat tartalmazó vízcseppekből áll.

A Vénusz Légköri Manőverező Platform, más néven a VAMP és és a Sanjay Limaye által vezetett nemzetközi kutatócsoport segíthet felfedezni, hogy a Vénusz légkörének hőmérsékleti és nyomás körülményei között lehetséges-e a mikrobiális élet.A Vénusz-felhőkben való élet lehetőségét először 1967-ben Harold Morowitz biofizikus és Carl Sagan csillagász vezette fel. Évtizedekkel később, a planetáris tudósok, David Grinspoon, Mark Bullock és munkatársai kibővítették az ötletet azzal a felfogással, hogy a Vénusz atmoszférája az élet számára elfogadható tér lehet. Az 1962 és 1978 között elindított űrszonda azt mutatta, hogy a vénuszi légkör alsó és középső részében a hőmérsékleti és nyomásviszonyok – 60 kilométer – nem zárják ki a mikrobiális élet lehetőségét. A bolygó felszíni körülményei azonban ismerten barátságtalanok, 450 Celsius fok feletti hőmérséklet miatt.

Limaye, aki a kutatás vezetője rendkívül lelkes volt, hogy újra megvizsgálják az élet lehetőségét a bolygó légkörében, miután egy véletlen találkozás során megismerte Grzegorz Słowik lengyel kutatót, aki a tanulmány társszerzője. Slowik vetette fel először, hogy vannak olyan baktériumok a Földön, amelyek fényelnyelő tulajdonságokkal rendelkeznek és ezek azonosak lehetnek azokkal az ismeretlen alakú részecskékkel, amelyek megmagyarázhatatlan sötét foltokat alkotnak a Vénusz felhőiben. Spektroszkópos megfigyelések, különösen az ultraibolya sugárzás, azt mutatják, hogy a sötét foltok koncentrált kénsavból és más ismeretlen fényelnyelő részecskékből állnak.

Mivel a sötét, kénes foltok napokig látszanak, folyamatosan változtatják alakjukat és kontrasztjukat, és úgy tűnik, skálafüggőek Limaye szerint érdemes megvizsgálni őket. A sötét foltokat alkotó részecskéknek majdnem ugyanolyan méretei vannak, mint a baktériumoknak a Földön, bár a Vénusz atmoszféráját vizsgáló ​​eszközök nem képesek megkülönböztetni az ökológiai vagy szervetlen természetű anyagokat.

A foltok hasonlóak lehetnek az algás virágzásokhoz, amelyek rendszeresen előfordulnak a Föld tavain és óceánjaiban.

A Vénusz felhőiből történő egyik mintavételi lehetőség a VAMP, amely repül, de olyan, mint egy blimp, és a bolygó felhőrétegében maradva képes akár egy év adatainak és mintáinak összegyűjtésére. Ez egy olyan mikroszkópot is hordozhatna, amely alkalmas élő mikroorganizmusok azonosítására.

A Wisconsin Egyetem tudósa és munkatársai továbbra is reménykednek abban, hogy új fejezetet lehet nyitni a vénuszi élet vizsgálatának történetében. Ennek érdekében folyamatos tárgyalásokat folytatnak a NASA lehetséges részvételről az orosz Roszkoszmosz Venyera-D küldetésen, amelyet a 2020-as évek végére terveznek. A Venyera-D jelenlegi tervei magukba foglalhatnak egy orbitert (keringő egység), egy leszállót és egy NASA által támogatott felszíni állomást és mozgatható légi járművet.

Previous Vicces matematika