A program ötletgazdája és működtetője a Magyar Innováció és Hatékonyság Nonprofit (MI6) Kft., amely 2011 óta a hazai zöld gazdasági szakmapolitikai stratégiaalkotás meghatározó szereplője.
A Virtuális Erőmű Program célja, hogy a partnerek energia- és CO2 megtakarításait pályázatain keresztül összegyűjtse, bemutassa, jó példáikat megossza és díjazza. A VEP pályázataihoz bárki csatlakozhat, és ezzel kiaknázhatja a mások jó példáján alapuló gyors tanulás lehetőségét.
A Pécsi Tudományegyetem, első hazai egyetemként csatlakozott az Európai Unió által a három legjobb fenntartható fejlődési témájú energiahatékonysági program egyikének nyilvánított Virtuális Erőmű Programhoz (VEP). A program keretében meghirdetett Energiahatékonysági Kiválósági Pályázathoz két kategóriában is sikerrel csatlakozott a PTE és gyakorló iskolája. Felsőoktatási intézményként elsőként nyert a pályázaton és viselheti az Energiahatékony Intézmény címet, míg a Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Óvoda az Energiatudatos Iskola címet.
Az Energiahatékony Intézmény Díj lényegében az Energiahatékonysági Kiválósági Pályázat második szintje.
Amennyiben egy intézmény szeretné elérni ezt a szintet, akkor már megvalósult, sikeres, számszerűsíthető megtakarítást elért energiahatékonysági intézkedést kell tudni felmutatnia. A PTE pályázaton való részvételét inspirálta egyrészt a világ egyetemeinek „zöld” mérőszámokon alapuló rangsora, amelyet minden évben összeállít a University of Indonesia a fenntartható környezeti fejlődés elősegítésére, támogatására. Inspirálta másrészt az egyetem környezetfilozófiája. Ennek lényege, hogy bátorítja a legjobb gyakorlatot, újítást, irányítást a fenntarthatóságra, fenntartható gazdálkodásra vonatkozóan. A tudomány, az oktatás segítségével pedig formálja, erősíti az ökológiai tudatosságot.
A jövő generációk léte és életminősége nagyban függ attól, hogy már ma képesek vagyunk-e átalakítani a világról, a környezetünkről és életünkről alkotott gondolkodásunkat, tudásunkat, majd erre alapozva életformáinkat és szokásainkat úgy, hogy ne zsákmányoljuk ki a természeti erőforrásokat, azaz fenntartható módon éljünk. Mindez olyan attitűdöt kíván, amelyet nem lehet elég korán elsajátítani, hiszen lényege abban rejlik, hogy természetes, magától értetődő legyen. A PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Óvoda szemléletformáló tevékenysége példaértékű. Az intézmény számtalan kreatív kezdeményezés elindítója. Így méltán és megérdemelten viselheti egy éven keresztül az Energiatudatos Iskola címet és a hozzá kapcsolódó védjegyet.
No Comment