Hogyan emlékezik az agyunk? Matematikával levezethető


Hogyan emlékezik az agyunk? Matematikával levezethető
Olvasási idő: 2 perc

Magyar kutatók matematikával vezették le, hogyan emlékezik az agyunk.

A mesterséges intelligencia kutatásából származó matematikai modellek segítettek magyar kutatóknak abban, hogy jobban megértsék az emberi memóriarendszerek kölcsönhatásait. A HUN-REN Wigner Fizikai Kutatóközpont és a Max Planck Intézet kutatóinak tanulmánya rávilágít, hogy a korábbi elméletekkel szemben a meglepő élményeink miért különösen fontosak. Ezek segítik az agyunkat abban, hogy folyamatosan tanuljon a világról. Hogyan emlékezik az agyunk? Nézzük!

Memóriánk nem csalhatatlan! Néha olyan dolgokra is emlékszünk, melyeket nem tapasztalhattunk. A memóriakutatás szempontjából a memóriahibák egyik előnyös tulajdonsága, hogy rendszeresen ismétlődnek. Ez lehetőséget ad a hibák mögött rejlő matematikai elvek feltárására. Ezeknek az elveknek a segítségével talán azt is megértjük, miként eredményeznek hibákat az emlékezés különböző optimalizációs folyamatai.

Orbán Gergő (HUN-REN Wigner Fizikai Kutatóközpont) a tübingeni Max Plack Intézetben és a tübingeni Eberhard Karls egyetemen dolgozó Nagy Dávid Gergellyel és Charley Wuval egy tanulmányban a gépi tanulás alapján tesznek javaslatot az emberi memóriarendszerek kölcsönhatásainak megértésére.

Hogyan emlékezik az agyunk? Hogyan kapcsolódik ehhez a gépi tanulás?

A mesterséges intelligencia kutatásából származó matematikai modellek eszközt adnak ahhoz, hogy ne csupán dokumentáljuk a hibákat, hanem meg is értsük azok funkcióját. Illetve, hogy azok milyen tanulási és információtömörítési elvek mentén keletkeznek.

Az információelmélet iránymutatást ad arra, mi az, amit érdemes megjegyeznünk, azaz mely információk tárolására érdemes erőforrást fordítanunk, és mit jobb inkább elfelejteni. Az információelmélet alapján az agynak nem lenne „érdemes” a túl ritka vagy szokatlan élményeket megjegyeznie. Ennek ellenére éppen ezek a meglepő élmények gyakran mély és gazdag nyomot hagynak a memóriában.

Matematikai megfontolások alapján úgy tűnik, ahhoz, hogy jól tudjunk tanulni, az agyunknak meg kell őriznie a meglepő, szokatlan élményeket. Ezek az élmények nem teljesen elképesztőek, de elég különlegesek ahhoz, hogy kilógjanak a hétköznapokból, és pont ezért segítenek abban, hogy jobban megértsük a világ működését.

Tapasztalataink eltárolása általában azt segíti, hogy hatékonyabban tervezzünk, vagy jósoljunk meg eseményeket.

Míg a meglepő események memorizálásának szerepe elsősorban a tudásunk frissítése szempontjából fontos, hogy a jövőben is hatékonyan tudjunk tervezni. A gépi tanulás nem csak abban segít, hogy előre jelezzük, a memóriánk mit jegyez meg és mit felejt el, hanem arra is iránymutatást ad, hogyan érdemes tanulni vagy tanítani: mikor érdemes ismételni és mikor kell továbbhaladni a következő kihívásra. 



Previous Városklíma és a városlakók hőérzetének kutatása
Next Parajdi bányaomlás – A sóterhelés napokig a határérték körül mozgott hazánkban

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

6 + tíz =