Staphylococcus aureus – gyógyszer a szuperbaktérium ellen

Staphylococcus aureus – gyószer a szuperbaktérium ellen
Fotó: wikipedia

Az Aptorum Csoport elindította vizsgálatait, hogy benyújthassa a Staphylococcus aureus (ideértve az MRSA-t is) által okozott fertőzések kezelésére szolgáló, ALS-4 elnevezésű, új kutatási gyógyszerkérelmét.

Az Aptorum Group Limited (továbbiakban Aptorum Csoport) egy biológiaigyógyszer-gyártó vállalat bejelentette, hogy elindította azokat a vizsgálatokat, melyek alapján később benyújthatja a Staphylococcus aureus (a köznyelvben csak „szuperbaktériumnak” nevezett MRSA) által okozott fertőzéseknek egy virulenciagátláson alapuló ALS-4 elnevezésű új kutatási gyógyszer kérelmet.

Az ALS-4 molekulajelölt sikeresen átesett a preklinikai vizsgálatok egy részén, és már a GLP (Good Laboratory Practice [Helyes laboratórium gyakorlat]) minőségügyi rendszer keretében előírt toxikológiai vizsgálatok első sorozatát is elvégezte egy észak-amerikai központtal rendelkező, megbízott szerződéses kutatószervezet. Az ALS-4 jelölt nem mutatott semmiféle mutagenitást az in vitro Ames-tesztek során.

A cég már megkezdte egy hibrid 1-es fázisú, Észak-Amerikában, mind egészséges önkéntesek, mint betegek bevonásával lefolytatandó klinikai vizsgálat tervezését is. A cél az előzetes hatásossági adatok összegyűjtése. Az S. aureus egy baktérium. A vért, tüdőt, bőrt és csontokat érintő, illetve gyógyászatieszköz-használattal kapcsolatos fertőzések, valamint a toxin-okozta betegségek leggyakoribb
előidézője.

Becslések szerint az S. aureus által okozott bakterémiában szenvedő betegek körében a halálozási arány 30%,

és a baktérium több halált okoz, mint az AIDS, a tuberkulózis és a vírusos hepatitis együttesen. Az MRSA-t és a vankomicinre mérsékelten érzékeny, illetve vankomicin-rezisztens S. aureus-t az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a kutatások és gyógyszerfejlesztés szempontjából az egyik magas prioritású kórokozóként sorolta be.

Az ALS-4 egy kisméretű gyógyszermolekula-jelölt, amely a feltételezések szerint gátolja az S. aureus (ideértve az MRSA-t is) dehidro-szkvalén deszaturázának működését. Ez vesz részt a baktériumot fedő, jól látható „aranyszínű pigment”, a sztafiloxantin termelésében. Illetve ez az elsődleges oka annak, hogy a baktérium ellenáll a fagocita sejtek és neutrofilek által termelt reaktív oxigén fajok támadásának. E feltételezés szerint az ALS-4 nem baktericid. Hatásmechanizmusa azon alapul, hogy gátolja a sztafiloxantin termelődését. Aminek eredményeként az S. aureus jóval kevésbé képes védekezni a gazdaszervezet immunrendszere által indított támadás ellen.

Az ALS-4 alkalmazása a bakteriális fertőzések kezelésére egy újfajta megközelítés. Amely jelentős mértékben eltér azoknak a jelenleg alkalmazott antibiotikumoknak a baktericid hatásmechanizmusától, melyek esetében egyre gyakrabban merülnek fel gyógyszerrezisztenciával kapcsolatos problémák.

De ezek egyelőre még csak tervek és a jövő előrevetítése.

Previous Ivóvíz Magyarországon