A hidrobiológusok új mikrorákfajokat fedeztek fel a Putorana-fennsíkon

A Lomonoszov Moszkvai Állami Egyetem kutatói a Putorana-fennsík tározóiban élő rákfélék fajösszetételét tanulmányozták és 23 új fajt fedeztek fel a régióban, illetve 4 újat, ami a tudomány számára is ismeretlen volt eddig.

A Putorana-fennsík egy egyedülálló és nehezen tanulmányozható hegység Közép-Szibériában, ami a sarkkörtől mindössze 100 km-re található. A fennsík 1,7 millió hektáron terül el és a Putorana Természetvédelmi Terület része, világörökségi védelem alatt áll. Mindemellett a fennsík és a természetvédelmi terület a világ legnagyobb rénszarvas-populációjának élőhelye. A területet kivételes domborzati viszonyok jellemzik, amelyek tudományos és esztétikai szempontból egyaránt kiemelkedő jelentőségűek. A fennsíkon a tél hosszú és kemény, a napi átlaghőmérséklet gyakran eléri a -44°C-ot, a rekord eddig a -68°C volt, így nem csoda, hogy az év nyolc hónapjában általában hó borítja. Érdekes viszont, hogy a nyár rövid, de meleg. A júliusi átlaghőmérséklet az elmúlt 25 évben 14,2°C. Az abszolút maximumok 31,9°C 1978 júliusában és 31,8°C 1991 júliusában. A meleg évszakban a levegő hőmérsékletének szokásos változása a magassággal történik: átlagosan 0,5 °C-kal csökken 100 méterenként. A Putorana-fennsíkon, talajszinten, gyakran előfordulnak fagyok még a nyár folyamán is.

A Putorana-fennsíkot joggal nevezhetjük „sok kanyon vidékének”.

A kanyonok a táj szerves részét képezik, kialakulásuk szorosan összefügg a régió geológiai fejlődéstörténetével. A tavak a Putorana hegyvidék tájképének legfigyelemreméltóbb képződményei. Víztömegüket tekintve az összes többi szubarktikus orosz tartomány között az elsők, pedig csak a fennsík területének körülbelül 10%-át foglalják el. Sehol a világon nincs olyan természetvédelmi területen lévő 50-150 km hosszú és 50-420 m mély tó, mint Putorana nyugati részén. Bár a környező fennsíkon a sekély tavak által elfoglalt terület eléri a 30, sőt a 60%-ot is, a víz térfogata bennük jóval kisebb. Az itt található legnagyobb tó a Hantajszkoje a negyedik legnagyobb tó Szibériában és a második a Bajkál után.

A sarkvidéki ökoszisztémákat viszonylag szegény fajdiverzitás jellemzi. A körülmények zordak, ezért csak a legerősebbek és legrátermettebbek, pontosabban a legspecializáltabbak maradhatnak életben. Emiatt az élőlények nagyon érzékenyek a globális felmelegedésre és az emberi tevékenység hatásaira, mivel a megszokott környezeti feltételek csekély változása is megzavarhatja a létfontosságú anyagcsere-folyamatokat.

„Sajnos sok sarkvidéki régió nehezen megközelíthető, ezért nagyon keveset tudunk az ott élő fajokról. Ez különösen igaz a vízi állatokra: egy kis tócsa egy barlangban vagy egy patak magasan a hegyekben lehet az egyetlen élőhelye egyes fajok képviselőinek. Némelyikük igazi csoda – egyfajta „időutazó”, amely az ókorig vezethető vissza. Tanulmányozásukkal sokat megtudhatunk a különféle organizmusok eredetéről és evolúciójáról” – mondta Jelena Csertoprud, a Moszkvai Állami Egyetem Biológiai Karának Általános Ökológiai és Hidrobiológiai Tanszékének vezető kutatója.

Új munkájukban a Moszkvai Állami Egyetem tudósai és munkatársai a Putorana-fennsík víztesteinek tanulmányozására összpontosítottak.

A vulkáni eredetű hegység az északi sarkkörön túl található, nagy részét zord, erősen kontinentális éghajlat jellemzi. Egyes tóvölgyekben azonban a domborzati sajátosságok miatt sokkal kedvezőbbek a körülmények alakultak ki, ami kedvez az ott élő vízi állatok számára is. A kutatók 30 különböző méretű és eredetű vizes élőhelyet tanulmányoztak a Putorana-fennsíkon. Ezek között voltak alacsony vízfolyású tavak, amelyek a lefolyás miatt megmaradtak, vagy a patak és meder terjeszkedése során keletkeztek. De voltak holtágak, amelyek állandó vagy száraz nyári kapcsolatban állnak a folyó medrével, mocsaras tavak, domborzati mélyedésekben fekvő endorheikus (terminális) tavak, beleértve a hegyi tavakat is. A hidrobiológusok planktonháló segítségével fogták meg a vízoszlopban mozgó zooplanktonok képviselőit, az alsó üledékekben pedig a talajban élő meiobentikus szervezeteket.

Altalában Közép-Szibéria északi részén és különösen a Putorana-fennsíkon a mikrorákok faunáját nagy fajgazdagság jellemzi.

A tudósoknak 36 Cladocera-fajt (az úgynevezett vízibolhákat vagy ágascsápú rákokat) és 24 Copepoda-fajt (Evezőlábú rákok) sikerült összegyűjteniük. Érdekes módon a felfedezett fajok közül 23 új volt a régióban, négy pedig új még a tudomány számára is. Az evezőlábú rákok fajgazdagsága a fennsík középső részén és nyugati lejtőin magasabbnak bizonyult a hegyek lábához képest, míg az  ágascsápú rákok fajainak száma ezzel szemben a hegyvidéki területeken csökken. A plankton állatok számára fontos volt a tározó mérete, és kisebb mértékben a makrofiták, vízinövények fajösszetétele, amelyekben elbújhatnak és vadászhatnak.

„Általában Közép-Szibéria északi részén és különösen a Putorana-fennsíkon a mikrorákok faunáját nagy fajgazdagság jellemzi. Ami jelentősen eltér a kontinentális sarkvidék nyugati és keleti régióitól. A sajátosság Közép-Szibéria éghajlati adottságainak, valamint a pleisztocén reliktum fauna megőrzésének köszönhető” – magyarázta Anna Novicskova, a tanszék kutatója.

Közép-Szibéria északi része Oroszország egyik legtávolabbi régiója.

A vízi közösségek tanulmányozása fontos mind az északi-sarkvidéki fauna fajgazdagságának felülvizsgálata, mind a sarki ökoszisztémák változékonyságának felmérése a növekvő antropogén nyomás és globális klímaváltozás miatt. Ez kulcsfontosságú a természetes ökoszisztémák átalakulási folyamatainak megértéséhez, valamint a vízi környezet állapotának monitorozására szolgáló, tudományosan megalapozott módszerek és sémák kidolgozásához.

Previous A lakosság segítségét kérve mérik fel az inváziós szipókás rovarfajok elterjedését és kártételét