Nagy a nemzetközi érdeklődés a HungaroControl kutatás-fejlesztési központjának (CRDS) új termékei és szolgáltatásai iránt;
a hatékonyságot és biztonságot növelő új fejlesztéseket a madridi World ATM Congress szakmai kiállításon mutatta be a magyar légiforgalmi irányító szolgálat.
A csütörtökön záródó kiállításon egyebek mellett a légtér belépő- és kilépőpontja közötti legrövidebb útvonalat lehetővé tevő FRA, valamint a folyamatos süllyedést biztosító (Merge Strip) eljárásukat ismertették az érdeklődőkkel. Ezek hatásait a CRDS-ben modellezni és szimulálni is tudják. A repülésbiztonság javítását célozza a magyar szolgáltató azon technológiája, amelynek lényege, hogy az átrepülő pilótákkal nem beszéd-, hanem adatalapú kommunikációt folytatnak. Üzenetben kapják meg a pilóták az irányítóktól az utasításokat a repülőgép fedélzetére.
Ezt az eljárást 2015-től kötelezően bevezetik az Európai Unióban.
A kiállításon mutatkozott be Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egy most folyó fejlesztésének, a stressz fizikai mérésére szolgáló szenzoros egérnek a prototípusa is. Az eszköz, a felhasználó pulzusából, testhőmérsékletéből és egyéb fiziológiai paraméterekből állapítja meg a stressz mértékét.
Ebből következtetni lehet az irányító pillanatnyi leterheltségére és mentális állapotára. Szepessy Kornél vezérigazgató szerint a légi forgalom növekedése és az integráció Európa-szerte egyre erősebb keresletet támaszt a kutatás-fejlesztés. A szimuláció és a képzés területén, a HungaroControl központja – amely a legnagyobb Közép-Kelet Európában – biztosítani tudja a szükséges infrastruktúrát és tudásbázist.
No Comment