Pontosabb mérések az elektron atomtömegéről

Olvasási idő: < 1 perc

Német kutatóknak sikerült az eddiginél is pontosabban megmérniük az elektron atomtömegét.

Az eredményekről a Nature című tudományos folyóirat legfrissebb számában megjelent tanulmányt értékelve Edmund Myers, a Floridai Állami Egyetem fizikusa úgy fogalmazott, hogy a mérések jelentős technikai előrelépést jelentenek. A kutatóknak ugyanis sikerült tizenháromszorosára javítani a mérés precizitását. Ez alapján az elektron atomtömege némileg kisebb az előző legpontosabb értéknél. De az eltérés egyáltalán nem jelentős – írta a LiveScience tudományos portál.

Az új mérés a tudósok szerint egy nap majd hasznos lehet a standard modell teszteléséhez végzett kísérletekben. Mielőtt azonban használni kezdenék az új eredményt az elektromágneses, a gyenge és az erős kölcsönhatást, valamint az alapvető elemi részecskéket leíró kvantumtérelmélet vizsgálatában, más alapvető értékeket is nagyobb pontossággal kell megmérni – világított rá Myers. Az elektron tömege csak egy paraméter olyan kulcsfontosságúak közül, amelyek meghatározzák egy atom struktúráját és tulajdonságait. Az eddigi legprecízebb mérést a tudományos és technológiai adatok bizottsága, a Committee on Data for Science and Technology (CODATA) végezte 2006-ban.

elektron - Pontosabb mérések az elektron atomtömegéről - TUDOMÁNYPLÁZA

A többéves eredményen Sven Sturm, a Max Planck Magfizikai Intézet kutatója és kollegái tudtak javítani úgy,

hogy egy „csupasz” szén atommaghoz kapcsolt elektronnal végeztek méréseket. A rendkívül pontos mérés lehetőséget teremt a standard modell tesztelését szolgáló jövőbeni kísérletek számára. A standard modell ugyan általánosan elfogadott elmélet, sok jelenségre, többek közt a gravitáció létezésére, a sötét anyagra és a sötét energiára, valamint az antianyag mennyiségére mégsem szolgál magyarázattal.

Sturm és kollegái már dolgoznak ezeken az új kísérleteken, amelyek nehéz és nagy töltésű ionokkal vizsgálnák a standard modellen túli fizikát. „Az elektron atomtömege kulcsfontosságú paraméter ezekben a kísérletekben” – mondta a német tudós.

Previous Ablakok helyett képernyők a repülőgépen