Tudósok, akiknek halálát titok övezi

Sok esetben a tudósok életét és halálát is olyan rejtélyek szövik át, amelyekre csak évtizedekkel vagy akár évszázadokkal később kapunk magyarázatot.

Napjainkban is számos összeesküvés-elmélet lát napvilágot azzal kapcsolatban, hogy híres kutatók milyen körülmények között vesztették életüket. November 7-től a Viasat History-n látható egy új dokumentumfilm-sorozat, amelynek címe Halálos hírszerzés, tartalma pedig kutatók és tudósok halálának körülményeit tárja fel. Amelyek bioterrorizmussal, illegális emberkísérletekkel és titkosszolgálatok tevékenységeivel köthetők össze.

November 9. a Feltalálók napja. Ilyenkor világszerte megemlékeznek olyan tudósokról, akik valami maradandót alkottak. Arról azonban kevesebb szó esik, milyen veszélyekkel jár, ha valaki a tudománynak szenteli az életét. Vannak olyan feltalálók, akiknek találmánya a nemes cél helyett pusztulást okozott, vagy akiket saját találmánya vitt a sírba.

Egy mikrobiológus és a bioterrorizmus esete

2001-ben sokat lehetett hallani egy alapvetően ritka de rettegett kórról, a lépfenéről. Abban az évben az Egyesült Államokban pánikkeltő borítékok keltek útra, hogy a kórokozóval politikusokat és újságírókat fertőzzenek meg. Ez öt halálos áldozattal és több tucat sebesülttel járt. Hosszas vizsgálódás után 2008-ban a nyomozás Bruce Ivins mikrobiológus és vakcina-kutatóhoz vezetett, aki 18 évig dolgozott lépfenével kapcsolatos kísérleteken a kormány biológiai fegyverek elleni védelmi laboratóriumában. A történetet bonyolítja, hogy Dr. Ivins a 2001-es bio-merényletek ügyében még az FBI-nak is segített egy fertőzött levél elemzésében, amikor pedig 2008-ban meggyanúsították, néhány nappal később eszméletlenül találták a lakásában, majd meg is halt. Több jel arra mutat, hogy öngyilkosságot követett el. Számos amerikai szakértő azonban a mai napig kételkedik ebben. Úgy vélik, a hatóanyag kifinomultabb volt annál, mint amit Dr. Ivins egyedül el tudott volna készíteni, az igazi tettes pedig az Al-Kádiához köthető és még mindig szabadlábon van.

Egy CIA tudós és az emberkísérletek

A huszadik század bővelkedett olyan gyilkosságokban, amelyeknek elkövetője ismeretlen maradt, vagy a bíróság  ítéletét a mai napig kételyek övezik. Frank Olson, a CIA alkalmazásában álló tudós titokzatos halála a mai napig rejtély. A bakteriológus neve az amerikai hírszerzés titkos katonai akcióival, az Articsóka és az MKULTRA-projekttel köthető össze, melynek során pszichoaktív szerekkel végeztek emberkísérleteket hogy kiderítsék, hogyan lehet befolyásolni a gondolkodást céljaik elérése érdekében. Frank Olson miután szemtanúja volt egy LSD-vel végzett kísérletnek, 9 nappal később kizuhant egy New York-i hotel ablakán. Az ügyet öngyilkossággal zárták le, azonban a mai napig rengeteg kérdés merül fel: miért zárt ablakon keresztül ugrott ki és miért nem látszódnak az üvegszilánkok nyomai az arcán? Egyes vizsgálatok LSD befolyását feltételezték, miszerint Olson maga is kísérleti alannyá vált, így családját évekkel később 750,000 dollárral kártalanították. A tudós elárvult fiai azonban nem fogadták el az öngyilkosság tényét, ráadásul az újabb vizsgálatok egy nagyobb erejű ütés nyomait fedezték fel a holttesten. Vajon Frank Olson a CIA kábítószer-kísérletének áldozata lett vagy egyszerűen csak túl sokat tudott és előre kitervelt gyilkosság történt?

A Halálos hírszerzés című dokumentumfilm-sorozat epizódjai feltárják az összeesküvés-elméleteket és bebizonyítják, hogy a túl sok tudás határozottan veszélyes lehet.

Previous Székelykapu: Erdély öröksége a világnak