Kutatási program a siket jelnyelv egységesítésére


Kutatási program a siket jelnyelv egységesítésére
Olvasási idő: < 1 perc

Kutatási program indul a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Nyelvtudományi Intézetében a magyar siket jelnyelv egységesítésére.

Becslések szerint Magyarországon a siket népesség alkotja a harmadik legnagyobb nyelvi és kulturális kisebbséget. A 334 millió forintos forrású, JelEsély elnevezésű – az Új Széchenyi Terv keretében induló – projekt azt készíti elő, hogy 2017-től – a törvényi előírásnak megfelelően – be lehessen vezetni az oktatásban a jelnyelvet. Pálinkás József, az MTA elnöke az Akadémián tartott projektindító rendezvényen azt mondta, egy közösséget jól jellemez, hogyan viszonyul és hogyan segíti a hátrányt szenvedő tagjait, köztük a hallássérülteket.

Méltatta a 2009-ben elfogadott törvényt, amely 2017-től a hallássérült gyereket nevelő, oktató gyógypedagógiai intézmények a szülők kérésére kötelezővé teszi az óvodai és iskolai nevelést jelnyelvi biztosítását is, majd köszönetet mondott Soltész Miklós szociális államtitkárnak és Kósa Ádám európai parlamenti képviselőnek azért, hogy a program elindítását lehetővé tették. Soltész Miklós arról beszélt, nem véletlenül került be az alaptörvénybe, hogy

„Magyarország védi a magyar jelnyelvet mint a magyar kultúra részét”.

Hozzátette, hamarosan egy hasonló egyedülálló programot indítanak. Ami a tolmácsszolgálatokat fogja segíteni jelnyelvi videotolmácsolással, erre a projektre 540 millió forintot fordítanak.

magyar jelnyelv

Kósa Ádám jelnyelven arról adott tájékoztatást, hogy a most induló projekt adja majd meg az alapot a siket emberek számára a kommunikációs akadálymentesítéshez. Ahhoz, hogy minőségi oktatást kapjanak és „önálló személyként” be tudjanak illeszkedni a társadalomba. Jelelte, a program a jobb minőségű élet lehetőségét is megteremti a Magyarországon élő mintegy 10 ezer siket ember számára.

A jelnyelvi törvényt méltatva arról beszélt, a jogszabály nem „orvosi személetű”. Tehát nem mint meggyógyítandó emberekre tekint a siketekre és nagyothallókra, hanem mint olyan személyekre, akik rendelkeznek értékekkel és készségekkel, és ezeket kívánja segíteni. A projekt Közép-Európában egyedülálló, alapot ad egy minőségi oktatásra, a siket gyerekek számára pedig a kétnyelvű oktatásra. A projekt keretében várhatóan akadémiai jelnyelvi szótárt is készítenek.



Previous Pontosabb mérések az elektron atomtömegéről
Next Patkós András fizikus Az év ismeretterjesztő tudósa

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenegy − 10 =