Szájmaszk, arcmaszk – Kényszerdivat vagy hasznos


Szájmaszk, arcmaszk – Kényszerdivat vagy hasznos? Mindkettő.
Kép forrása: BCool Magazin
Olvasási idő: 4 perc

A koronavírus hatására március óta, ha akartuk, ha nem, egy új kiegészítővel bővült a mindennapi ruhatárunk.

A szájmaszk és az arcmaszk egyfajta kényszerdivat formájában ma már életünk része lett. A pandémia kezdetén sok országban az első korlátozó intézkedések között volt a maszk viselésének bevezetése, mert hatékonyan lassítja a vírus terjedését. Az emberek elfogadták és megértették, hogy egy darabig biztosan tűrniük kell ennek az új „kiegészítőnek” a viselését.

Tavasszal az utcán sétálva azt vehettük észre, hogy a legtöbb járókelő megelégszik a vírus elleni védekezésben egyébként tökéletes, fehér vagy kék orvosi, egyszer használatos maszkkal. Azonban, ezek mellett megjelentek az otthon készített vagy vásárolt divatos, mintás, márkás, vicces textilből készült maszkok is. Látszott, hogy sokan nem elégszenek meg a funkcióval és, ha kénytelenek viselni valamit, ami a fél arcukat kitakarja, akkor azt szeretnék stílusosan tenni.

A divatipar hamar meglátta a fantáziát a felmerülő igényben.

Így az idő múlásával egyre több divatcég állt át a tavaszi karantén időszak alatt a divatos, szokatlan dizájnú szájmaszkok gyártására. A cégek leghamarabb akkor figyelhettek fel a tendenciára, amikor az év elején a Grammy-díj átadóján Billie Eilish egy Gucci arcmaszkot viselve jelent meg a vörös szőnyegen, amivel a divatkritikusok elismerését is elnyerte.

A maszk viselése a divatipari cégek szerint elkerülhetetlenül az önkifejezés egyik eszközévé vált, hiszen éppen az arcunkat takarja el. Ezért a vezérelv az lett, hogy a stílus kárpótol a kényelmetlenségért. Emellett a maszkkal akár valamilyen számunkra fontos üzenetet is közvetíthetünk, vagy csak egyszerűen viccesek is lehetünk általa. Erre megfelel a legváltozatosabb kreatív mintákkal, feliratokkal, képekkel ellátott szájmaszk, arcmaszk is. Még akkor is, ha néha meghökkentő látványt nyújthatnak.

A textil maszkok viselését több országban a politika is támogatta, mondván, ha a civilek mosható, többször használható arcmaszkokat hordanak, több orvosi maszk marad az egészségügyi dolgozóknak és más közszolgálatot ellátó személyeknek.

A maszk divatba épülése a közösségi médiára is hatással volt, megjelentek a maszkos posztok, szelfik. Ha ilyen mértékben vált mindennapjaink részévé a maszk, lehetséges, hogy velünk marad, mint divatipari kiegészítő és az ázsiai példához hasonlóan beépül a kultúránkba?

Az egyszer használatos maszkok sorsa

A maszkviselés jelentősége

Egy divatpiaci tendenciákat képfelismerő technológiával elemző cég, a Heuritech megvizsgálta a maszkviselés kényszerdivat mivoltát és  jelentőségét a közösségi médiumokban a vírus kezdetéig visszamenőleg. A kutatás célja alapvetően a nyugati és az ázsiai maszkviselés összehasonlítása volt. (A kutatás adatai a vírus első hullámára vonatkoznak!) Ázsiában már a vírus előtt teljesen elfogadott volt a maszk viselése közterületeken. Egyszerre volt állampolgári felelősség és a közös védekezés eszköze. Egy egyszerű megfázás közben is viselték különösebb feltűnés nélkül. A COVID járvány előtt egy átlagos japán férfi évente körülbelül 43 maszkot használt el.

Ennek több oka is van.

A nagyvárosok, főleg Tokió igen zsúfoltak, ezért az emberek szájmaszk viselésével védik egymás egészségét. Továbbá a nagy népsűrűségű városokban a szmog koncentrációja is igen magas, ezért a szennyezett levegő ellen is maszkkal védekeznek az ott lakók. Ezen kívül tavasszal rengeteg az allergiát okozó pollen, ami ellen szintén védelmet nyújt a maszk.
Az egészségmegőrzésen túl és a kényszerdivat mellett az arcmaszk másik szerepe, hogy egyfajta szociális tűzfalként is szolgáljanak. Mára már bevett gyakorlat, hogy a tinik maszkot és fülhallgatót viselve jelzik, hogy nem kívánnak interakcióba lépni a környezetükkel, nem akarnak kommunikálni.
Nyugaton az embereket inkább zavarja a maszk és a kommunikációs akadálynak tekintik.

A Heuritech adatai szerint mindkét régióban többszörösére nőtt a maszkos médiatartalmak aránya az év eleje óta. Március közepétől május közepéig Kínában és Japánban a maszkkal ellátott bejegyzések aránya a személyeket ábrázoló összes tartalom körülbelül 4 százalékát tették ki, ami kétszerese az Európában mérteknek. Az Egyesült Államokban a szájmaszk a személyeket tartalmazó összes bejegyzés 2,8 százalékánál található. (Az arányok a koronavírus második hullámával valószínűleg megnőttek.)

A Heuritech nem jelenti ki, hogy a maszkviselés az ázsiaihoz hasonló mértéket ölt a nyugati területeken is. Csak annyit szögeznek le, hogy a maszkviselés a nyugati emberek számára még mindig inkább kényszerdivat, újdonság és kényelmetlen.

Bár ezt talán korai kijelenteni, de lehetséges, hogy a maszkok már örökre velünk maradnak a vírus után is. Ha ez így van, a divatipar valószínűleg véglegesen bekebelezi a maszkok piacát. Ezzel a szájmaszkok valódi ruházati kiegészítővé válhatnak, mint amilyen az óra vagy a sapka. Annyi bizonyos, hogy az arcmaszk viselése az egyik legegyszerűbb módja a vírusok elleni védekezésnek.

A maszk azonban több mint divatos kiegészítő.

Elsődleges funkciója az egészségünk védelme, a vírus terjedésének megakadályozása. Ezért kényszerdivat mivoltán túl, tehát a színén vagy a mintáján kívül még néhány szempontot tanácsos figyelembe venni, amikor maszkot választunk. A koronavírus belégzés útján terjed, a kórokozók akkor kerülnek a levegőbe, amikor beszélünk, köhögünk vagy tüsszentünk. Ezért a maszknak kettős szerepe van. Egyrészt megakadályozza, hogy mi magunk a levegőbe juttassuk a vírust, másrészt megóv attól, hogy a kórokozókat belélegezzük.

A CDC (Center of Disease Control and Prevention) szűrő nélküli, több rétegű szövetből készült, mosható maszkot ajánl lakossági használatra, a kutatásai alapján.

Ugyanilyen tanácsot ad a MOK (Magyar Orvosi Kamara) is. Hozzáteszik, a szövetmaszkok legfontosabb funkciója, hogy az enyhe tünetekkel rendelkező vagy teljesen tünetmentes emberek ne adják át a lappangó vírust a környezetüknek. Ezért igyekezzünk olyan maszkot választani, ami a lehető legszorosabban illeszkedik az orrunk, a szánk és az arcunk köré. A maszk viselése ezen kívül csökkenti az arc szennyezett kézzel történő közvetlen érintésének lehetőségét is. Ajánlatos a szövetmaszkot az első használat előtt magas hőmérsékleten (60-90 fok) kimosni, majd kivasalni.

A tudományos kutatásokat figyelembe véve számos új típusú szájmaszk készült, melyek nem csak stílusosak, hanem állítólag teljes körű védelmet is nyújtanak.

Az MIT legújabb találmánya a 3D-s nyomtatási technológiával készült „Apollo” nevű mosható arcmaszk. Tökéletesen illeszkedik, így nem kell az arcunkhoz érnünk, hogy megigazítsuk, ezért jelentősen csökken a fertőződés kockázata. Ugyanakkor könnyebb lélegezni benne, mint bármely másik modellben. Ráadásul különleges anyaga az izzadás okozta nedvességet is elvezeti a maszk középső rétegébe, így több órányi használat után is száraz és kényelmes marad.

A Nottingham Trent Egyetemen kifejlesztettek egy új, ötrétegű arcmaszkot, amely nanotechnológiát használ a vírusok, köztük a COVID-19 és az influenza, elpusztítására. A szájmaszk belső rétege ez egyetem tudósai által kifejlesztett, úgynevezett nano-rezet tartalmaz, mely képes elpusztítani a vele érintkező vírusokat, illetve megakadályozza azok szaporodását.

Ehhez hasonlóan már elérhető az úgynevezett „UVMask”, mely a világ első aktív UV-C maszkja. Az UV-C sugárzás roncsolja a vírusok és kórokozók DNS-ét, így pusztítva el azokat. Továbbá azonnal kiszűri a kórokozókat, a füstöt, a szennyezést és a polleneket. Ez a speciális arcmaszk az arc teljes alsó részét és az orrot is befedi, miközben a kényelmet és a megfelelő légáramlást egy nagyon halk ventilátor biztosítja. A kényszerdivat terén pedig egy futurisztikus külsővel büszkélkedhet.

 

 



Previous Karácsonyi kvíz - Mennyit tudsz az ünnepről?
Next Memóriajavító kézírás

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

4 × kettő =