Biodiverzitás – magyarok kulcsszerepben

Biodiverzitás - magyarok kulcsszerepben
Olvasási idő: < 1 perc

Új, a természet és társadalom közötti kölcsönhatásokat leíró egyszerű fogalmi rendszer segítheti a biodiverzitás felmérésében a kutatókat a jövőben.

Biodiverzitás - magyarok kulcsszerepbenAz ENSZ Közgyűlésének támogatásával és 108 tagállam részvételével létrejött Biodiverzitás és Ökoszisztéma-szolgáltatás Kormányközi Platform (IPBES) által kialakított rendszer különböző tudományterületeket és tudásrendszereket foglal magába. Ezzel újszerű gondolkodásra késztet, ami új felfedezésekhez vezethet.

Az IPBES célja a Föld ökológiai állapotának felmérése és az ökoszisztémák katasztrofális romlásának megállítása, melyhez a meglévő tudásra alapozva felméri a biológiai sokféleséget, és eredményeiről informálja a döntéshozókat. Ehhez dolgoztak ki új fogalmi rendszert. A magyarok részvétele és tevékenysége kiemelkedő a szervezetben. A részletes tanulmány szerzői között három magyar is található: Pataki György (Budapesti Corvinus Egyetem), Bartus Gábor (Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács) és Báldi András (MTA Ökológiai Kutatóközpont főigazgató).

Az IPBES fogalmi rendszere hat fő csoportra tagolja az ember és a természet komplex kapcsolatát: természet, a természet haszna számunkra, emberi értékek, a változások közvetett okai, a változások közvetlen okai, és a jóllét. A fogalmi rendszer végső próbáját az IPBES biodiverzitásfelmérései adják majd. Annyi azonban már most látható, hogy e rendszer hatással lesz a következő évek kutatásaira, erősíti az integrációt tudományterületek és tudásrendszerek között a döntéshozók hatékonyabb tájékoztatása és meggyőzése érdekében.

Previous Magyar űrfizikusok a Science legújabb számában