Közlekedési Múzeum – fényképek és csodaszép buszok


Fortepan - ikarus438 Közlekedési Múzeum – fényképek és csodaszép buszok

Még januárban jött a hír, hogy hozzávetőleg 1100, az elmúlt hónapokban digitalizált fotót tett közzé honlapján a Fortepan képarchívum a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményéből.

A hazai közlekedéstörténet páratlanul gazdag és átfogó szelete vált így nyilvánossá, mindenki számára ingyenesen hozzáférhetővé. Az online fotóanyag bepillantást tesz lehetővé a közlekedéstörténet társadalmi lenyomataiba, az akrobata-repüléstől a mezőgazdasági kiállításokig, a kiskocsi versenyektől a korai villamosokig.

A cél elsősorban az volt, hogy bemutassák a múzeum archívumának értékes darabjait. Számos képet találhatunk a korai magyar repülés történetéről, a repülőgép- és repülőgépmotor-tervező Kolbányi Géza, vagy épp Czapáry Jenő hagyatékából, amely az Endresz György–Magyar Sándor féle első magyar óceánátrepülést dolgozza fel. A most publikált közel 1100 képet az alábbi Fortepan linken érhetik el a „Friss” menüpontban:

A szép képek mellett beszámolhatunk róla, hogy februárban két új busz is került a Közlekedési Múzeum tulajdonába.

Az Ikarus EAG E94G típusú csuklós autóbusz kiváló állapotban saját lábán érkezett a Múzeum raktárába a VOLÁNBUSZ Zrt.-vel közös együttműködés eredményeként.

Az Ipari Formatervezési Nívódíjas jármű – sok tekintetben a „legek busza”, amit huszonegy éve, 1997-ben mutattak be. A nevében szereplő EAG jelzés az Ikarus Egyedi Autóbuszgyárára, míg a G a csuklós változatra utal („Gelenkbus”). A Közlekedési Múzeum által a VOLÁNBUSZ Zrt.-től most megvásárolt járművet 1999-ben gyártották és egészen utolsó napjáig forgalomban volt a budapesti elővárosi közlekedésben; máig üzemképes. A modell innovatív és piacképes fejlesztés volt, ám a magyar piaci viszonyok és az exportországok mégsem voltak rá nyitottak. Összesen nyolc darab készült belőle, melyek kisebb-nagyobb mértékben mind eltérnek egymástól.

Különlegessége, hogy a busz az Ikarus egyedi gyáregységének egyetlen legyártott csuklós típusa és egyben az Ikarus utoljára fejlesztett csuklós busza. Ami az Ikarus történetének utolsó, teljes egészében hazai tervezésű autóbusza. A többfunkciós autóbuszcsalád kialakításáért a tervező, Torma Lajos, 1994-ben Ipari Formatervezési Nívódíjat kapott. Sokak szerint az E94G lett a legszebb magyar csuklós autóbusz. A VOLÁNBUSZ Zrt. kettőt is közlekedtetett a változatból, melyek közül az egyik most már a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe került.

Közlekedési Múzeum – fényképek és csodaszép buszok

 

Egy másik megmentett különleges Ikarus busztípus az egyedi tervezésű Ikarus 438-as.

A különleges prototípus számos átalakításon esett át és kalandos utat járt be, míg végre februárban a Közlekedési Múzeumba került.

Az Ikarus 438.K1 típusú autóbusz 1996-ban gördült le a gyártósorról, mindössze egy példány készült belőle. A különleges „öszvér” verzió célja az volt, hogy az Ikarus 280-as változat helyett a 400-as szériát vásárolják az orosz piacon. A 280-as modellnél jóval drágább és sokkal korszerűbb 438-as azért rendkívüli, mert a 280-as szerkezetét kapta, megjelenése viszont a 400-as típuscsaládot idézi. A típus nagyon hasonló a 435-öshöz, de magasabb padlószinttel és a tolócsuklós 435-össel szemben húzócsuklós kialakítású. Az eredetileg négyajtós jármű motorjának elhelyezkedése különbözik a korábbi változatoknál jellemző elrendezéstől, ami miatt az ajtók helye és szerkezete is eltér az alaptípusétól. Az oroszországi próbálkozás mérsékelt sikere miatt végül a Videoton munkásszállító járműveként üzemelt, majd a VOLÁNBUSZnál, egészen 2016 elejéig, teljesített szolgálatot távolsági buszként.

ikarus438 Közlekedési Múzeum – fényképek és csodaszép buszok

 



Previous Nemzetközi Nőnap
Next Az autizmus összefüggésben van az anyai nagymama dohányzásával

No Comment

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.