Magyar mérnökök, úttörő megoldások


Magyar mérnökök, úttörő megoldások
Olvasási idő: 2 perc

A jövő teljesen automatizált teherautói már köztünk járnak

Magyar mérnökök, úttörő megoldásokés magyar mérnökök hozzájárulásával készülnek. A Knorr-Bremse úttörő megoldásait a cégcsoport a 2016-os hannoveri IAA kiállításon mutatták be óriási sikerrel. A cég a vezető szakmai kiállításon a fő hangsúlyt az újfajta vezetéstámogató rendszerekre és az automatizált vezetési funkciókra helyezte és innovatív és intelligensen hálózatos fék-, kormány- és erőátviteli rendszereivel a biztonságos és hatékony mobilitásra kifejlesztett speciális megoldásait mutatta be. A kiállítás látogatói megtekinthették egy teljesen automatizált teherautó le- és felrakodási műveleteit.

Sok olyan év után, amelyek alatt a piacokon a biztonság és az üzemanyag-gazdaságosság szempontjai domináltak, most új területek mozgatják az ágazatban az innovációt. A már piacon lévő több százezernyi vezetéstámogató rendszerrel kapcsolatos (ABS, ESP, aktív sebességtartás, sávelhagyásra figyelmeztető és vészfékezési rendszerek) tapasztalataira támaszkodva a Knorr-Bremse az IAA-n egy a magyarországi Kutatás-Fejlesztési Központban kifejlesztett, teljesen automatizált teherautóval mutatta be, hogy hogyan végezhetők el biztonságosabban és hatékonyabban a telephelyen végzett fel- és lerakodási műveletek.

A félpótkocsis szerelvény a szállítmány fel- vagy lerakodásához automatikusan a rakodóálláshoz hajtott. Környezetérzékelő rendszere és a különböző szenzorokból nyert adatok segítségével, intelligens hálózatba kapcsolt fékekkel, illetve vezetés- és kormányvezérlő rendszerekkel kombinálva a jármű ügyesen manőverezett a fel- és lerakodáshoz, illetve veszély észlelésekor automatikusan megállt. Ennek előnye, hogy csökken az összetett manőverezések közbeni kisebb károk veszélye és megszűnnek a hibás állásválasztásból eredő időveszteségek. A gépkocsivezető kormány mögött töltött ideje szintén lerövidül, ami lehetővé teszi számára, hogy kivegye a törvény által előírt pihenőidejét, vagy más feladatokat lásson el.

Amint megkezdődik az önálló manőverezés a rakodóhelyen, egy okostelefonos alkalmazás tájékoztatja a rakodás állapotáról és csak akkor kell visszatérnie a vezetőfülkébe, ha a teherautó készen áll a telephely elhagyására.

A Knorr-Bremse magyar mérnökei a tehergépjárművek holttérfigyelő rendszerét a lakott területeken előforduló balesetek számának jelentős mértékű csökkentése érdekében fejlesztették ki.

A városi forgalomban a jobbra kanyarodó tehergépkocsik komoly veszélyt jelentenek a kerékpárosokra és a gyalogosokra nézve. A számos külső tükör ellenére a vezető az ülés magas helyzete miatt nehezen látja a járművéhez közel lévő többi közlekedőt. Egy kamerát és a jármű melletti teret ellenőrző radart használva a Knorr-Bremse holttérfigyelő rendszere a közlekedés többi résztvevőjének észlelésével és a rájuk vonatkozó figyelmeztetéssel csökkenteni tudja az ilyen helyzetekkel járó kockázatot.

A magyar fejlesztők szoftverével vezérelt elektronikus rögzítőfék a vezető számára egy sor biztonsági és kényelmi funkciót biztosít, például a rögzítőfék automatikus behúzását és kiengedését. Ezen túlmenően az integrált elektronikus rögzítőfékkel kiegészített EAC támogatja a jövő önműködő gépjármű-konstrukcióit. Az önműködő telephelyi manőverezés közben a rögzítőféket a rendszer automatikusan behúzza, miután a vezető elhagyta a járművet. Ha az elektronikus fékrendszerben valamilyen hiba történik, a rögzítőfék automatikusan behúz, biztonságosan megállítva a járművet. A pneumatikus kézifékszelep, a csövek és a szerelvények kiiktatása a járműgyártók számára nagyobb szabadságot nyújt a vezetőfülke megtervezésében és ezzel párhuzamosan súlyt és költséget takarít meg.

Magyarországon a vállalat folyamatosan fejleszti TEBS G2.2 elektronikus pótkocsifékező rendszerét, amelynek legújabb újdonsága a pneumatikus támogatású iLvl (Intelligent Levelling Control – intelligens szintszabályozás). Az iLvl hagyományos pneumatikus vezérlés nélkül működik, ami a járműgyártók számára megkönnyíti a beszerelést, a vezetőnek pedig további előnyöket kínál, mint például a rámpamagasság előprogramozása automatizált manőverezéshez. Az intelligens pótkocsi-hozzáférési pont (Trailer Access Point, iTAP) segítségével a Knorr-Bremse létrehozott egy további felhasználói felületet és elektronikus kijelzőt, amely a pótkocsigyártók és -üzemeltetők számára a biztonság, hatékonyság és vezetői kényelem tekintetében további úttörő lehetőségeket kínál.

A rendszer olyan adatokat gyűjt, mint hőmérséklet, gumiabroncsnyomás, kilométer-számláló állása, fékezési műveletek és hibaüzenetek, továbbá kijelzi ezeket a vezető okostelefonján. Emellett olyan funkciókat is lehetővé tesz, mint a levegőrugózás vezeték nélküli vezérlése a vezetőfülkéből vagy a pótkocsitól biztonságos távolságban.



Previous A nevetés biológiája
Next Mi folyik az agyunkban?

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

5 × öt =