Minőségellenőrzés a mirigysejtekben

Kísérletükben a kutatók a muslica nyálmirigysejtjeinek váladékszemcséit zöld és magenta színnel is megjelölték. Normál esetben a váladékszemcsék megfelelő méretűek, jól elkülöníthetőek egymástól, és mindkét színt tartalmazzák (A kép). Miután a kutatók a váladékszemcsék normál méretének eléréséhez szükséges gént kiütötték (B kép), a váladékszemcsék nem tudták elérni a fejlődési stádiumra jellemző méretüket, tehát nem voltak megfelelő minőségűek (a B képen a zöldesfehér színű foltok), és idejekorán lebontási útra terelődtek (a B képen a magenta színű, nagyobb méretű pöttyök utalnak erre). Az ábrán a sejtmagok kék színnel vannak megjelölve.

Közismert, hogy a sejtek a működésük során elhasználódott saját anyagaikat lebontják.

Ezeknek a folyamatoknak az összességét autofágiának, azaz sejtes önemésztésnek nevezzük. Az ELTE kutatói ecetmuslicákon azt figyelték meg, hogy a mirigysejtek még a váladékképződés korai szakaszában is képesek eltávolítani a hibás váladékszemcséket. A mirigyek az emberi és az állati szervezet összehangolt működéséhez nélkülözhetetlen anyagokat termelnek és juttatnak el megfelelő helyekre. Itt ezek a lehető leggyorsabban felhasználódnak. Ilyenek például a nyál, a hasnyálmirigy, a gyomor, illetve a vékonybél mirigyei által termelt emésztőenzimek, vagy a Langerhans-szigetek speciális sejtjei által termelt inzulin. E különös sejtek azonban a megtermelt váladéknak csak egy részét ürítik ki, a váladékszemcsékbe (szekréciós granulumokba) csomagolt maradék a sejtek citoplazmájában marad. Itt az emésztő enzimeket tartalmazó sejtszervecskékkel (lizoszómákkal) egyesülnek, majd lebontódnak. A mirigysejtekben fontos a minőségellenőrzés.

A krinográfiának nevezett folyamatról mindezidáig csak keveset tudtunk, holott igen nagy az orvosbiológiai jelentősége.

Az ELTE Anatómiai, Sejt- és Fejlődésbiológiai Tanszékén működő, mirigysejtbiológiával foglalkozó csoport Csizmadia Tamás vezetésével 2018-ban tárta fel az első olyan géneket, amelyek muslicában szabályozzák ezt a fejlődési programot. A közelmúltban a kutatók azt vizsgálták, hogyan bontódnak le a mirigysejtek által termelt váladék sejten belüli raktározására szolgáló szekréciós granulumok. A kutatáshoz az ecetmuslica lárváinak és fiatal bábjainak nyálmirigyeit használták.

Biztos érdekes lehet, de az ecetmuslica sejtjei nagyon hasonlóan működnek az emberéhez. A kutatók már feltárták a muslicák és az emberek genomját (azaz a DNS-ben kódolt örökítő információ összességét), de ennek a kistestű légynek a genetikai állománya sokkal egyszerűbb, így könnyebb is megfigyelni. Ha megismerjük, milyen gének szabályozzák a muslicasejtek működését, akkor megérthetjük az emberek alapvető sejtbiológiai folyamatait is. Mivel ismerik a váladékszemcsék teljes életútját, azt gondolták, ebbe a folyamatba bele is avatkozhatnak. Miután genetikai módszerekkel megakadályozták a váladékszemcsék növekedését, azt tapasztalták, hogy a sejt nem ürítette ki a fiatal, kifejletlen szemcséket, hanem inkább a lebontási útra terelte őket.

Felfedezték, hogy létezik a fejlődési programtól független módon aktiválódó váladékszemcse-lebontás is. Ez akkor következik be, ha a váladékszemcsék képződésének korai szakaszában, illetve érésében és növekedésében valamilyen zavar támad. Vagyis a krinofágiának nem csak a fejlődés során a sejtben maradó, feleslegessé váló váladékszemcsék lebontása a feladata. Hanem – úgy tűnik – szerepe van a váladékszemcse képződésének igen korai szakaszában a szekréciós granulumok minőségének ellenőrzésében. Vagyis a hibás granulumok lebontásában is.

Az eredmény nélkülözhetetlen annak megértéséhez, milyen összefüggés lehet a mirigysejtekben képződő váladékszemcsék érése, növekedése, a váladék kiürítése és lebontása között.

Ezek a folyamatok együttesen járulnak hozzá a mirigysejtek egészséges, azaz normál működéséhez. A kutatási munka különlegessége, hogy hét szerzője közül három jelenleg biológia alap-, egy pedig biológus mesterszakos egyetemi hallgató.

Previous Honnan erednek és mit szimbolizálnak a karácsonyfadíszek?
Next Ijesztő állapotban van az egyetemisták mentális egészsége