Szigorítanak a történelemérettségi szabályain


Szigorítanak a történelemérettségi szabályain

Hiába írták alá több ezren azt a nyár eleji petíciót,

amelyet végzős középiskolások indítottak azért, hogy a 2019-es érettségin is használhassák a kronológiát tartalmazó atlaszokat. Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint összesen háromféle, kronológia nélküli atlasz közül választhatnak majd az érettségizők. A jogszabályi feltételeknek megfelelő atlaszok az alábbiak:

  • Történelmi atlasz középiskolásoknak FI-504010903 (1. kiadás, 2015) ISBN 978-963-682-880-6
  • Történelmi atlasz középiskolásoknak FI-504010903/1 (1. átdolgozott kiadás, 2016) ISBN 978-963-436-002-5
  • Történelmi atlasz középiskolásoknak FI-504010903/2 (1. kiadás, 2017) ISBN 978-963-436-159-6

Így a dekrétum szerint a történelem érettségi vizsgákon kizárólag „az állami tankönyvfejlesztésért és kiadásért felelős szerv által kiadott, kronológiai adattáblázatot nem tartalmazó középiskolai történelmi atlasz” használható. 

A petícióban a diákok azt írták, hogy az ő évfolyamuk még nem az új, átírt atlaszokból kezdett tanulni, „nem azokat használhattuk különböző felmérőknél, hanem a jogszabály előtti atlaszokat”.

A diákok a tanagyag nagysága miatt szeretnék használni az évszámokat tartalmazó atlaszt. „Szeretnénk, ha a történelemoktatás kritikus gondolkodást adna számunkra, nem pedig kizárólag a lexikális tudásunkat fejlesztené. A kronológia legalább olyan fontos a történelem érettséginél, mint a függvénytáblázat a matematika érettséginél” – írják.

A Történelemoktatók Szakmai Egyesületének véleménye szerint a leglényegesebb a megtanítandó tananyag jelentős méretű csökkentése lenne,

mely a kompetenciafejlesztés megvalósításának záloga lehet. Nem kevésbé lényegesnek tartják a történelemoktatást leginkább meghatározó szabályozások és dokumentumok (tanterv, érettségi, tanárképzés, tankönyv) koherens, átgondolt, összehangolt fejlesztését. A kétciklusú tantervet támogatják a lineáris (egyciklusú) szabályozással szemben.

Szerintük a történelemtanárok több ezer fős társadalma sem egységesen gondolkodik az atlasz-kérdésben. Feltehetőleg vannak, akik ragaszkodnának a korábbi, a diákok által borsos áron beszerezhető,
terjedelmes atlasz használatához, de a tanárok az alacsony áron beszerezhető (vagy az állam által ingyenesen biztosított), megfelelő terjedelmű taneszközből is eredményesen tudják tanítani a diákjaikat.



Previous Podcasting: alternatív rádiózás a legújabb korban
Next Összeütközhet a Tejútrendszer a Nagy Magellán-felhővel

1 Comment

  1. Petike
    2019/01/11
    Válasz

    Semmi gond, érettségi után-környékén a diákokból szavazók lesznek…

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.