Óriás bocskorosgomba – A 2021. év gombája

óriás bocskorosgomba, vagy tudományos nevén Volvariella bombycina nem véletlenül lett a 2021. év gombája
Fotó: Szabó László

A Magyar Mikológiai Társaság minden évben internetes szavazás keretein belül ad lehetőséget a gombák kedvelőinek, hogy kiválasszák az év gombáját.

Az Óriás bocskorosgomba, vagy tudományos nevén Volvariella bombycina nem véletlenül lett a 2021. év gombája. Egy igazán különleges, hazánkban is megtalálható gombafajról van szó, amely a csengettyűgombafélék családjába tartozik.

Sajnos, nem csak hazánkban, de nemzetközi szinten is veszélyeztetett, mert a gomba kedvelt megtelepedési helyének, az idős korhadó faanyag mennyiségének csökkenése veszélyezteti a fennmaradását természetes közegében. 2005 óta tartozik a védett fajok közé, természetvédelmi értéke hazánkban 5000 Ft.

A Óriás bocskorosgomba világos színű gomba, amely nem véletlenül kapta az óriás nevet, hiszen kalapja átlagosan 8-15 cm átmérőjű. Fiatal korában tojásdad, fejlődő korában harang, majd kifejlett állapotban kiterülő alakot ölt. Fiatalon még selymes-bolyhos tapintása van, később pedig szálas-pikkelyes. Az Óriás bocskorosgomba kalapjának színe fehér és szalmasárga árnyalatok között mozog. A kalapjában található lemezek sűrűn helyezkednek el, szabadon állók és szélesek. Fiatalabb korában fehér színűek, amely később rózsaszínűvé, hússzínűvé változik.

Az idei év gombájának tönkje 6-15 cm hosszú is lehet, valamint 1-2 cm átmérővel is rendelkezhet. Formája hengeres, időnként görbült és a töve felé vastagodik. Felülete selymesen szálas, fehéres színű. A gomba tövénél sárgás, barnás hártyás bocskor található, aminek külső felülete foltszerűen felszakadozik.

Szaga retekszerű, húsa ehető, puha és vizenyős, fehér színű, viszont nem tartozik különösebben az ízes gombafajok közé. Bár az ehető gombák közé tartozik, még sem gyűjtik, mert ritkuló, kihaló félben van. Általában egyesével, ritkább esetekben többedmagával fordul elő. Kedvelt telepedési helye az idős fatörzsek, tuskók vagy a fatörzsek odvaiban. Magyarországon leginkább bükkfákon, tölgyfákon és nyárfákon telepedig meg, de nem csak ligeterdőkben találkozhatunk vele, hanem olyan környezetben is, mint például parkok vagy folyópartok. Májustól októberig fordul elő, de leggyakrabban júniusban találkozhatunk vele.

Nem csak a gombák közül választanak minden évben egyet, hanem más élőlények közül is. Többek között növények és különböző állatok (emlős, madár stb.) is szerepelnek a 2021-es év élőlénye listán.

Previous Új képzési program: Üzleti ismeretek gyógyszerészhallgatóknak