Oscar Viñals – a repülés jövője


Oscar Viñals - a repülés jövője
Olvasási idő: 2 perc

Oscar Viñals egy spanyol szabadúszó grafikus, aki versenyautók tervezésével indult, mégis az általa tervezett érdekes repülőgépekkel hívta fel magára a figyelmet.

A légi közlekedés már indulásának első száz évében is hihetetlen fejlődésen ment keresztül. Napjainkra viszont az egyik legnépszerűbb utazási forma, ha nagy távolságokról van szó. De mostani kihívásai már nemcsak a gyorsaság, hanem a környezetbarátabb tervek köré csoportosulnak. A barcelonai székhelyű dizájner – nem áll kapcsolatban sem a NASA-val, sem más űrkutatási szervezettel – futurisztikus koncepciói olyanok, mint egy tudományos fantasztikus film. A tervezőnek diplomája sincs a repülőgépiparban diplomát a repülőgépiparban, merész tervei és jövőképe viszont megragadta a világ repülőrajongóinak képzeletét.

„Nem hiszem, hogy a terveim csak szépek vagy szemet gyönyörködtetőek. Mindegyiküket mélyreható kutatás támasztja alá, hogy egy nap egy valódi projekt alapjául szolgáljanak. Bár a terveim alapját szolgáló technika vagy eszközök (környezetbarát repülőgépek, nanotechnológia, mesterséges intelligencia, hordozható fúziós reaktorok, aktív fluxusszabályozó) nagy része még laboratóriumokban vagy a koncepció szakaszában van, én hiszem, hogy nagy részük valósággá válik.” – mondja határozottan a tervező.

Viñals bár megfelelő technikai végzettsége nincs intenzív öntanulásba kezdett és jelentős összegeket fektetett be a legmodernebb eszközökbe, például professzionális repülőgép-tervező szoftverekbe is. Illetve tervei (képtelenség mindet bemutatni egy cikkben) a környezetbarát technológiákra összpontosítanak.

Vegyük például az AWWA Sky Whale repülőgépet, amely 755 utast képes önjavító szárnyakkal szállítani.

Vegyük például az AWWA Sky Whale repülőgépet, amely 755 utast képes önjavító szárnyakkal szállítani. A gépet három, a brit légierő Harrier típusú vadászgépén már jól bevált állítható állásszögű hajtómű tolná az éterben. A 45 fokban függőlegesen elfordítható hajtóművek révén pedig jelentősen lerövidülhet a fel- és leszállás hossza. Az AWWA-QG Progress Eagle az átalakított törzs miatt inkább óriási vadászrepülőgép, mint sima repülőgép. A háromemeletes jármű nulla szén-dioxid-kibocsátással rendelkezik. Sőt még egy olyan lézerrel felszerelt repülőgépet is elképzelt, amely képes mindenféle ember által létrehozott törmeléket elporlasztani az űrből (MKS-1B LSJC Space Debris Cleaner).

Az AWWA-QG Progress Eagle az átalakított törzs miatt inkább óriási vadászrepülőgép, mint sima repülőgép.

 

A Flash Falcon konstrukció a kompakt termonukleáris reaktorok óriási teljesítményét aknázza ki.

Az ilyen hajtóművekben a húzóerőt speciális égéskamrákkal ellátott nagy sebességű turbinák fogják generálni. A hajtóművek teljesítménye elegendő lesz a függőleges fel- és leszálláshoz. Utazó magasságon a Flash Falcon könnyedén felveszi akár a szuperszonikus Mach 3-as sebességet. A terv szerint 250 utasnál is többet tud befogadni, akik két fedélzeten kapnak helyet. A Flash Falcon szárnyai képesek változtatni geometriájukon és dőlésszögükön a törzs tengelyéhez képest. A kabin holografikus szélvédői, hatalmas szélességű kilátást biztosítanak majd a pilótáknak. Még egy speciális zajelnyomó rendszer is lenne az utastérben, amely védelmet nyújt az emberek számára arra az időre, amikor a Flash Falcon átlépi a hanghatárt.

A Flash Falcon konstrukció a kompakt termonukleáris reaktorok óriási teljesítményét aknázza ki.

 

A HSP Magnavem lényegében egy nagy delta alakú szárnnyal rendelkező gép, amely a Lockheed Martin koncepcióján alapul. Ez végső mérete miatt (7 m átmérő) nem volt életképes. Viñals terve szerint fel van szerelve egy kompakt fúziós reaktorral (CFR-hordozható), amely a hibrid motorokat és az elektromos repülőgép-rendszereket szén-dioxid-tisztító rendszerrel látja el. Alkalmazza az új technológiákat, például a grafén nanoszerkezeteit, a szupravezetőket és az új plazma-gyorsítórendszereket. Technológiájának és aerodinamikájának köszönhetően mindössze nyolcszáz méteren fel és le tud szállni. Két fedélzete van (jelenleg csak az Airbus A-380 rendelkezik 2 fedélzettel) 500 utas befogadására (hasonló az a-380-hez). A második fedélzeti mennyezet üvegből készülhet olyan nanotechnológiával, amely képes megváltoztatni az átlátszóságot.

A HSP Magnavem lényegében egy nagy delta alakú szárnnyal rendelkező gép

 

Két fedélzete van (jelenleg csak az Airbus A-380 rendelkezik 2 fedélzettel)

 

A második fedélzeti mennyezet üvegből készülhet olyan nanotechnológiával, amely képes megváltoztatni az átlátszóságot.

 

Most éppen űrrepülőt, azaz inkább űrrepülőgépet tervez.

Az SZZ Superb “ZunZún” egy futurisztikus szuperszonikus sugárhajtóművel rendelkezik. Nevét egy kicsi és gyors madárról kapta, amely Kuba és a Bahamák területén él. Maximális sebessége 2,2 Mach. Olyan anyagokból készültek, amelyek csökkenthetik a turbóventillátor kipufogógáz-zaját. A biztonságosabb utazás érdekében speciális irányítási rendszerekkel és légköri előrejelzővel szerelte fel a tervező. A gép orra (elülső oldal) felhasználható elektromos energia előállítására, átalakítva a levegő súrlódásából származó hulladék hőt. Szárnyszélesség: 26,40 m, hossz: 40,70 m.

Most éppen űrrepülőt, azaz inkább űrrepülőgépet tervez.

Ja, és persze az is lehet, hogy 50 év múlva Doctor Who telefonfülkét fogjuk használni repülőgépek helyett! 



Previous Európa népessége a római birodalom bukása után
Next Kémiai Nobel-díj 2019

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

4 × 2 =