Cigánycsuk – Az év madara 2021

Cigánycsuk - Az év madara 2021
Saxicola torquatus © Biopix: JC Schou

Ez az év állata választás most már egyre jobban elterjedt és egyre többféle állatfajt érint.

Az év emlőse a hermelin, erről egy külön cikkben is beszámoltunk. 2021 év madara a cigánycsuk (Saxicola torguatus), ami Magyarországon védett. Természetvédelmi értéke 25 000 Ft. De a Magyar Madártani Egyesület tájékoztatása szerint, ennek az évszázadok óta emberkövető, alkalmazkodóképes madárnak a hazai állománya, elsősorban a nagyüzemi mezőgazdaság élőhely-átalakító hatása miatt aggasztó mértékben csökken.

A ciánycsuk egy a mezei verébnél kicsit kisebb rövid távú vonuló madár, amely a telet az európai és észak-afrikai Mediterráneumban tölti. A nászruhás hímek feje, torka és háta fekete, begye és melle rozsdavörös, széles nyakfoltja, keskeny szárnycsíkja és farkcsíkja fehér. Ezzel szemben a tojón a hímek fekete színét barna helyettesíti, illetve a begy és a mell halvány rózsaszínes, míg a nyak fehér foltja elmosódott, a farkcsík világos rozsdássárga. A farok minden korosztálynál egyöntetűen sötét feketésbarna.

A madár korábbi neve cigány-csaláncsúcs utal a viselkedésére is, mert leggyakrabban magas kóró és bokor csúcsán, kerítésoszlop tetején üldögélve találkozhatunk vele. Másrészről viszont elmondható, hogy a sík, domb- és hegyvidékek nyílt, gazos-bokros területek jellegzetes madara. A jelenlegi nevükben a csuk a hímek jellegzetes csuk-csuk jelző- és riasztóhangjára utal. Hatalmas elterjedési területe, Európára, Ázsia és Afrika nagy részére kiterjedt. Populációjának mintegy 20%-át tették ki az Európában fészkelő párok. Az ezredfordulót követően az IOC World Bird List a fajt több fajra választotta szét – ezeknek még nincs magyar neve, illetve a nálunk fészkelő fajé egyelőre maradt cigánycsuk.

Az év madara apró rovarokkal, pókokkal, hernyókkal táplálkozik, amiket a növényzet csúcsáról lerepülve többnyire a talajon fog meg. Száraz növényi szálakból álló fészkét a tojó a talajra, fűcsomó tövébe építi. Évente kétszer is költ. Fészekalja alkalmanként 4-7 tojásból áll. Csak a tojó kotlik, a fiókák 12-14 nap alatt kelnek ki és további két hét múlva hagyják el a fészket. Mindkét szülő eteti őket. A magyar állomány 195-210 ezer párra tehető és 1999-2019 közötti 21 évben 54%-al csökkent.

Az év madarát 2011-től választják meg. Az év madara 2021-ben tehát a cigánycsuk lett.

Previous Hermelin a 2021. év emlőse