Kézikönyv pedagógusoknak a Magyar Nemzeti Múzeumtól


Kézikönyv pedagógusoknak a Magyar Nemzeti Múzeumtól
Olvasási idő: 2 perc

Pedagógusok számára adott ki kézikönyvet a Magyar Nemzeti Múzeum, melynek témája: kényszermunka a Szovjetunióban.

A XX. század nemzeti és egyéni traumák sorozatával terhelt időszak. A traumák, a veszteségek feldolgozásának, a fájdalmak enyhítésénak egyik legfontosabb eszköze az emlékezet, a közös emlékezés. 

A Magyar Nemzeti Múzeum a GULAG/GUPVI Emlékévek alkalmából 2017 novemberében nyitotta meg “A pokol bugyrai… “Málenkij robot” – Kényszermunka a Szovjetunióban” című kiállítását a ferencvárosi Málenkij Robot Emlékhelyen. A kiállítás egyik kiemelt célja, hogy a kerettantervet figyelembe véve, támogassa a pedagógusokat a magyar családok jelentős részét érintő tragikus eseménysor feldolgozásában.

A kiállítóhely ennek a közös emlékezetnek kíván a színtere lenni. Hogy Európa-szerte minél többen felfigyeljenek azokra a veszteségekre, amelyet a GULAG és a GUPVI táborok foglyainak el kellett szenvedni. (A Magyar Nemzeti Múzeum indította a kiállítóhelyet a “The European Museum of the Year Award 2019” nemzetközi megmérettetésen is. – a Szerk.)

A könyv ünnepélyes bemutatóját a Kommunista Diktatúra Áldozatainak Emléknapján tartotta a múzeum.

A most megjelent, a tárlathoz kapcsolódó tanári kézikönyv olyan módszertani kapaszkodó, amely nemcsak a kiállításlátogatás előkészítését, feldolgozását segíti, hanem a második világháborút követő magyar történelem, a GUPVI, a GULAG, és a “málenkij robot” fogalmának, következményeinek tanórákon történő feldolgozását, valamint a forráselemzéshez szükséges kompetenciák fejlesztését is támogatja.

A 112 oldalas, gazdagon illusztrált könyvben

részletesen megismerkedhetünk a kiállításon bemutatott dokumentumokkal, fényképekkel, tárgyakkal, fogalmakkal, történetekkel. A kötet kiállítás-vezetőként is használható. A “beszélő tárgyakhoz” kapcsolódó elemzésekkel, kérdésekkel a kötet szerzői prezentálják, miként érdemes faggatni a kiállításokban látható tárgyakat, tárgyegyütteseket.

Az egyes fejezetekhez feladatok, szituációs játékok fűződnek, kiemelve, melyek lendítik elő a diák, melyek a pedagógus munkáját. A fogalmakban, a történelmi események hálójában, a földrajzi nevekben való eligazodást a kötet végén található térképanyag, lexikon, bibliográfia és kronológia támogatja. Ezt megelőzően külön fejezetben összegyűjtött versek, zenei és képzőművészeti feldolgozások segítik az iskolai ünnepségek, megemlékezések szervezését.

Mivel a kiállítás és a kötet is külön figyelmet fordít azokra a településekre, amelynek lakóit mélyen érintették a “málenkij robot” megpróbáltatásai, a Nemzeti Múzeum munkatársai arra biztatják az iskolákat, hogy tanulóikkal vegyenek részt a még élő szemtanuk, áldozatok felkutatásában. Feltáró munkájukhoz átfogó kérdőívmintával és kutatási segédlettel kívánnak hozzájárulni a múzeum honlapjáról ingyenesen is letölthető könyvben.



Previous A radioembolizáció kezdetei Magyarországon
Next Őshonos Nyelvek Nemzetközi Konferencia

No Comment

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.