Előző cikkünkben már ismertettük, hogy mik is azok az öko- és biocímkék.
De ismétlés a tudás anyja. Az öko- és biocímke, illetve a környezetbarát termékjelzés azonos fogalmak. Ezek segítségével, vásárláskor két ugyanolyannak tűnő termék közül dönthetünk a környezetbarátabb vagy az egészségesebb mellett. A biocímkék ismerete így válik hasznossá és így tesz bennünket tudatos vásárlóvá.
Bár törvény nem szabályozza szigorúan a bio, öko és natúr terminusok használatát, alkalmazását vannak szervek, amik igen. A termékek csomagolásain feltüntetett tájékoztató címkék alapján informálódhatunk sok mindenről, akár azok környezetre gyakorolt hatásáról is. Előfordul, hogy a gyártó, forgalmazó vagy reklámozó vállalkozás a kínált árut a valóságosnál kedvezőbbnek tünteti fel a fogyasztók előtt. Ha valaki biztosan környezetbarát termékeket keres, akkor érdemes a megbízható minősítő szervezetek logóját keresni. Bár a védjegyek odaítélésének szempontjai különbözőek, abban hasonlítanak egymásra, hogy valamiféle ellenőrzött minőséget takarnak.
2019-ben már több biocímkével is találkozhatunk a hazai polcokon és termékeken.
Több ismert is van, bár biztosan sok olyan is akad, amelyek a mai napig ismeretlenek. Néhányat ezek közül is bemutatunk. Ezekre érdemes figyelni:
A Földművelésügyi Minisztérium 1998-ban hozta létre a Kiváló Magyar Élelmiszer tanúsító védjegyet.
2016-tól a KMÉ védjegyre kertészeti termékekkel is lehet pályázni.
A logót csak azok az üzemek helyezhetik el a termékeiken, melyek az adott termék utolsó termelési vagy feldolgozási műveletet végzik és a Hungária Öko Garancia Kft.-vel érvényes ellenőrzési szerződéssel rendelkeznek. Fontos, hogy a mezőgazdasági vállalkozások kizárólag ökológiai gazdálkodásból származó termékeken tüntethetik fel a logót. Átállás alatti termékeken nem. A Premium Hungaricum Egyesület védjegyet bocsát ki és használati jogot biztosít azon tagjainak, akik azonosulnak az egyesület célkitűzéseivel. Illetve termékeik, szolgáltatásaik megfelelnek azon követelményeknek, melyek a védjegyszabályzatban szerepelnek (minőség, megjelenés, szellemiség).
Lehetőséget biztosít a védjegy használójának marketingeszközként való megjelenítésre, minőségi megkülönböztetésre. A termékbírálat szempontjai lehetnek az élelmiszer beltartalma (íz, illat, állomány, szín), esztétikai megjelenése, nyomon követhetősége, minőségbiztosítása, csomagolása vagy jelölése. Az egyesület saját tájékoztatása szerint a premium olyan minőségi terméket jelöl, mely azon túlmenően, hogy megfelel nemzetközi minőségi követelményeknek, valamely tulajdonságában kiemelkedően több vagy jobb más, ezen követelmények szerint ugyancsak minőségi termékeknél. A “hungaricum” olyan, magyar gyártók által előállított, a hazai kulturális- és gasztronómiai hagyományhoz szorosan kapcsolódó terméket jelent, mely jellegzetesen magán hordoz egyedülállóan helyi, tájjellegű tulajdonságokat.
A Hazai Termék, Hazai Feldolgozású Termék és a Magyar Szolgáltatás védjegyek tanúsító védjegyek.
A tanúsítandó minőségi vagy egyéb jellemzőket, valamint a tanúsítás szabályait a védjegyhez kapcsolódó szabályzat tartalmazza. A tanúsítandó minőségi vagy egyéb jellemzők bármilyen jellemzők lehetnek, amelyek a szabályzatban előre rögzítésre kerülnek. A tanúsítást a tanúsító védjegy jogosultja hajtja végre, aki saját maga nem jogosult a tanúsító védjegy használatára.
Egyes címkék a környezet védelméről tájékoztatnak.
A Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy jól láthatóan jelzi, hogy az adott termék kiváló minőséggel bír, tulajdonságaiban kiemelkedik az áruházak polcain megtalálható áruk tömegéből. A pályázatra azok a Magyarországon élelmiszeripari termelést folytató cégek, kis-és középvállalatok jelentkezhetnek, akiknek élelmiszertermékei legalább egy tulajdonságukban kiemelkedők, megfelelnek a Magyar Élelmiszerkönyv előírásainak, valamint a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy kritérium rendszerének.
No Comment