Nyelvi napló készítése – PÁLYÁZAT középiskolás diákoknak, diákcsoportoknak


PÁLYÁZAT – nyelvi napló készítése középiskolás diákok és diákcsoportok
Olvasási idő: 2 perc

Biztos megesett már, hogy félreértette valakinek a közlését, kijavította egy társa beszédét, vagy egyszerűen csak felfigyelt valamilyen nyelvi jelenségre.

A Nyelvtudományi Kutatóközpont által a PeLi Oktatásnyelvészeti Kutatócsoport közreműködésével szervezett pályázatban olyan nyelvi naplókat várnak, amelyekben, valamiért figyelemre méltó, nyelvi jelenségeket, nyelvi megfigyeléseket kell lejegyezni. Lehetnek érdekes, vicces, furcsa, megdöbbentő, bántó, elgondolkodtató nyelvi helyzetek, kifejezések, olyanok amik furcsák, szokatlanok. A pályázatban arra kíváncsiak, hogyan gondolkodnak a fiatalok a nyelvről, hogyan élik meg és értelmezik annak sokszínűségét. Ezért a naplókban azt kell feljegyezni, hogy az adott nyelvi jelenség mennyire illeszkedik az adott szituációhoz, hogyan értékelik, értelmezik őket, milyen a használati értékük és a szerepük. Egy-egy nyelvi jelenség leírása során nem azt kell mérlegel, mi a „helyes” és mi a „helytelen”, hanem azt, hogy az adott helyzetben az adott közlés miért éppen úgy hangozhat el, fogalmazódhat meg. A nyelvi napló olyan nyelvi vonatkozású eseményeket tartalmazzon, amelyek vagy közvetlenül a pályázóval vagy a barátaival, családtagjaival, ismerőseivel történtek meg. Esetleg hallották, érdekesnek találták azt.

Az esemény leírásán kívül bármilyen érdekesnek, figyelemre méltónak tartott nyelvi jelenséggel kapcsolatos észrevételeket is meg lehet fogalmazni.

A pályázók köre

A pályázatokat középiskolásoktól várják, pályázni lehet egyénileg, illetve 2-4 fős csoportokban is.

Formai és terjedelmi követelmények: A nyelvi napló legalább 10 bejegyzést kell, hogy tartalmazzon.

Az egyes naplóbejegyzéseknek a következőképpen kell felépülni:

  • A megfigyelt nyelvi jelenség időbeli, térbeli és társas behatárolása (helyszín és időpont, résztvevők).
  • A nyelvi jelenség leírása.
  • A megfigyelt nyelvi jelenség elemzése, értelmezése: miért figyeltek fel rá, tetszett vagy éppen ellenkezőleg; miért találták azt humorosnak, ötletesnek, vagy miért nem tetszett; mi okozta a félreértést, kommunikációs zavart, milyen szerepe volt az adott helyzetben annak a kifejezésnek.

A pályamunkán az alábbi adatokat kell feltüntetni:

  • a pályázó neve,
  • e-mail-cím,
  • telefonszám,
  • postacím,
  • az iskola neve,
  • a felkészítő tanár neve (ha van).

A pályázathoz mellékelni kell kitöltve az innen letölthető hozzájárulási nyilatkozatot.

A legalaposabban összeállított, a nyelvi jelenségeket kifejtően értelmező nyelvi naplókat könyvajándékkal és könyvutalvánnyal jutalmazzák. A nyertesek lehetőséget kapnak arra, hogy munkájukat a Nyelvtudományi Kutatóközpont 2022. júniusi díjátadóval egybekötött workshopján bemutassák.

A pályázat beküldési határideje: 2022. április 20.
E-mail-cím: nyelvinaplo@nytud.hu

 

A naplók értékelését az alábbi szempontok alapján végzik:

  • az értelmezésben használt érvelés;
  • az adatok hitelessége, az adatolás pontossága;
  • az értelmezés kifejtettsége;
  • az értelmezésben megmutatkozó nyelvi, grammatikai tudás;
  • az értelmezésben érvényesülő nyelvszemlélet (az adott közléshelyzetben játszott szerep, a használat okainak, céljainak, működésének magyarázata, nem a helyességhelytelenség mérlegelése).


Previous Napelem és napelemes rendszer
Next Hogyan épül fel egy műanyag nyílászáró? Mi a technika lényege?

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

16 + 6 =