Ahol a saját emlékek gyökeret vernek

Olvasási idő: < 1 perc

Ha olyan emlékek megformálására kerül sor, melyekhez személyes tapasztalatok előhívása szükségeltetik, a neurológusok eltérő véleményen vannak.

Ahol a saját emlékek gyökeret vernekNéhányan azt mondják, hogy minden emlék egyetlenegy neuronban raktározódik el, az agy azon régiójában, amit úgy neveznek, hippokampusz. De egy új kutatás teret enged azon neurológusok elméletének, akik úgy gondolják, hogy minden emlék az agy ugyancsak ezen szegletében, de sok neuronon keresztül terjed szét. Azzal, hogy pácienseket figyeltek meg, miközben elektródákkal az agyukban memóriajátékot játszottak, a kutatók észrevették, hogy minden egyes emlék olyan sejtekhez kapcsolódik, melyek megosztódnak a hippokampuszban. Bár azoknak a sejteknek az aránya, melyek felelősek az emlékekért alacsony (körülbelül 2 százaléka a hippokampusznak), az abszolút számuk milliókra tehető, tehát egy-egy sejt elvesztése sem okoz észrevehető hatást az emlékekben vagy a szellemi képességekben, mondta Peter N. Steinmetz, a phoenix-i Dignity Healt Barrow Neurogical Institute idegkutatója és a tanulmány rangidős szerzője.

„A jelentősége annak, hogy egy sejtet elveszítünk, lényegesen csökken, mert egy egész populáció kapcsol be”, amikor hozzáférünk egy emlékhez – mondta Steinmetz. A felfedezések azt arra mutattak rá, hogy az emlékkutatóknak olyan technikát kell használniuk, melyekkel neuronok egész populációját vizsgálhatják, és nemcsak egyes sejtekre fókuszálnak.

A tanulmány (amely megjelent a Proceeding of the National Academy of Sciences-ben) páciensei, először egy szavakból álló listát tanulmányoztak a számítógép képernyőjén keresztül, azután egy másik listát kaptak, ami már az előző szavakon kívül újakat is tartalmazott. Amikor arra kérték őket, hogy azonosítsák azokat a szavakat, amelyeket korábban láttak, a páciensek sejtégető tevékenysége megegyezett a megosztott emlék mintával.

Previous 15 tudományos tény világunkról