Rákkeltő lehet a túl sok állati fehérje a középkorúak számára

Rákkeltő lehet a túl sok állati fehérje a középkorúaknál egy kutatás szerint

Rákkeltő lehet a túl sok állati fehérje a középkorúaknál egy nagy létszámú amerikai kutatás szerint.

Ha a kevés állati eredetű fehérjét fogyasztó középkorúakhoz hasonlították a hasonló korú, sok húst és tejterméket evő személyeket, az derült ki, hogy az utóbbiaknál négyszer nagyobb a rák kockázata – idézte a Science Daily tudományos-ismeretterjesztő portál a Cell Metabolism című szaklapban frissen megjelent tanulmányt. Nemcsak a rák, hanem az idő előtti halál kockázata is megnőtt azoknál a középkorúaknál, akik magas állatifehérje-tartalmú étrenden éltek. 74 százalékkal nagyobb eséllyel haltak meg bármilyen ok következtében, mint a kevés állati eredetű élelmet fogyasztó, hasonló korúak. A cukorbetegség okozta halál esélye is többszöröse volt az első csoportban, mint a másodikban.

Rákkeltő lehet a túl sok állati fehérje a középkorúaknál egy kutatás szerint

Korábban sosem mutattak még ki egyértelmű összefüggést a magas állatifehérje-tartalmú étrend és a halálozás kockázata között. A legfrissebb kutatás azonban a felnőttkort nem egyetlen szakasznak tekintette, mint a korábbi vizsgálatok. Hanem azt vette alapul, hogyan változik a szervezet az évek múlásával.

Azt az eredményt kapták, hogy ami az egyik életkorban jó, az akár káros is lehet más időszakban. A fehérje befolyásolja az IGF-1 növekedési hormont, mely a szervezet fejlődésében játszik szerepet, azonban összefüggésbe hozták a rákkockázattal is. Az IGF-1 szintje drámaian zuhan 65 éves kor után, ez pedig gyengeséghez és izomveszteséghez vezet. A tanulmány kimutatta, hogy a középkorúaknál igen ártalmas a sok állati fehérje, 65 év felett azonban védő szerepe van. Azokat az időseket, akik fehérjegazdag étrenden éltek, kevésbé sújtották a betegségek.

Eileen Crimmins, a tanulmány egyik szerzője, a Dél-Kaliforniai Egyetem (USC) gerontológusa elmondta: a középkorúaknak a rák és a korai halálozás megelőzésére hasznos a kevés állati fehérjét tartalmazó étrend. Melynek szerepe van az IGF-1 hormon és talán az inzulin szintjét szabályozó folyamatban, viszont idősebb korban éppen a sok állati fehérje óv meg a legyengüléstől.

A növényi, például a hüvelyesekből származó fehérjének nincs rákkeltő hatása,

ugyanakkor a szénhidrát- és a zsírbevitel korlátozása nincs hatással a rák és az idő előtti halál kockázatára, tehát a fő bűnös az állati fehérje – derült ki a tanulmányból.

A kutatás adatai alapján a középkorúaknak naponta testsúlykilogrammonként 0,8 gramm fehérjét, azaz egy 60 kilogrammos személynek napi 45-50 gramm, lehetőség szerint növényi eredetű fehérjét kellene fogyasztania – magyarázta Valter Longo, a kutatás vezetője, az USC gerontológusa. A magas fehérjetartalmú étrend a kutatás szerint az, amikor a kalóriabevitel legalább 20 százalékát (állati vagy növényi eredetű) fehérje biztosítja. Közepes fehérjetartalmúnak azt tekintik, ha az arány 19-10 százalék közé esik, 10 százalék alatt alacsony fehérjetartalmú az étrend.

A kutatás 6318, 50 év feletti résztvevőjét úgy választották ki, hogy etnikuma, egészségi állapota és iskolázottsága alapján reprezentálják az amerikai népességet. Kalóriabevitelüknek átlagosan 16 százalékát tette ki a fehérje. A vizsgálat résztvevői közül azoknál, akik közepes mennyiségű fehérjét fogyasztottak, még mindig háromszor akkora volt a rák kockázata, mint a kevés fehérjén élőknél. A fehérjebevitel közepesről alacsonyra váltása 21 százalékkal csökkentette az idő előtti halál esélyét.

Longo így összegezte a kutatás tanulságait:

„Élete során szinte mindenkinél megjelennek a rákos vagy rákmegelőző állapotú sejtek, kérdés, hogy elszaporodnak-e. Úgy tűnik, a fehérjebevitel erősen befolyásolja ezt.”

Previous Kilenc újabb, eddig ismeretlen Holt-tengeri tekercs