Telefontokot is nyomtathatnak a középiskolások a pécsi egyetemen


Telefontokot is nyomtathatnak a középiskolások a pécsi egyetemen
Olvasási idő: 2 perc

Tíz éven belül annyira elterjedhetnek a 3D nyomtatók, hogy a háztartásokba is bekerülhetnek.

Így bárki, még a középiskolások is és a gyerekek is létrehozhatnak majd velük kisebb tárgyakat. Éppen ezért fontos, hogy a következő generáció megismerje, mire és miként használhatók ezek a berendezések, egyáltalán hogyan működtethetők. A Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara (PTE MIK) a PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnáziumával közösen, az egyetemen működő 3D Kutatóközpont partnerségével az előző tanévben hirdette meg először középiskolás diákok számára a 3D nyomtató szakkört. Idén újra elindult a szakkör a Babits Gimnáziumban, ahol a fiatalok akár a maguk által tervezett kisebb tárgyakat, például mobiltelefonjuk egyedi tokját is kinyomtathatják a világszínvonalú berendezéseken.

A háromdimenziós gondolkodás, a program kezelése és a benne rejlő lehetőségek kiaknázása komplexitást, térben való kiváló tájékozódást kíván. Így akár a jövő mérnökei is kikerülhetnek a pécsi szakkörből. A tanórán kívüli szakkörön – amely egy 10 alkalmas felépített programot takar – olyan ambiciózus tizenévesek jelentkezésére és részvételére számítanak, akik egy XXI. századi technológia által szeretnék fejleszteni a kreativitásukat. Továbbá a saját maguk által megtervezett tárgyakat valóságossá alakítanák. Tavaly például egy fiatalember az egyik kedvenc számítógépes figuráját tervezte meg 3D-ben, majd ki is nyomtatta.

A középiskolások a 3D nyomtató működésének megismerése és használata mellett elsajátíthatják a számítógépes 3D modellezés alapismereteit, valamint a 3D szkennelést.

Továbbá a diákok az elkészült munkadarabok összerakásában, festésében és utómunkáiban is jártasságot szerezhetnek. 

„Az elmúlt tanévben összeállítottunk a középiskolában tanító pedagógusok számára egy 3D nyomtatással kapcsolatos képzési anyagot. Ebben kiváló partnereink voltak a PTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Babits Mihály Gimnáziumának tanárai. Az ő közreműködésükkel segítettük a diákok saját projektjeinek létrehozását. A szakkörbe járók a helyszínen megismerkedtek a 3D Kutatóközpontban alkalmazott technológiával, az itteni tapasztalataik alapján kezdtek ötletelni, modellezni, majd nyomtatni. Idén még több nyomtatási lehetőséget szeretnénk kínálni” – foglalja össze az elmúlt tanév tapasztalatait Péntek Attila, a 3D Kutatóközpont informatikusa.

Az informatikus azt is hozzátette, hogy a mai tizenévesek elképesztően fogékonyak a XXI. századi technológiára. Az interneten keresztül rengeteg információt gyűjtenek be, többek között feltérképezik, hogy mások milyen tárgyakat nyomtattak, videókat néznek a folyamatokról, ezek által is inspirálódnak és tanulnak. A tavalyi szakkörösök közül többen is különleges formákat, egyedi modelleket hoztak létre.

A Varga Gábor rendszergazda és Máté Zsolt informatikatanár által irányított szakkör lehetőséget ad a középiskolások számára, hogy testközelből ismerjék meg a világszínvonalú technikát. Emellett nem titkolt cél, hogy felkeltsék az érdeklődést az informatika, illetve a mérnök szakmák iránt. Ma még koránt sincsenek kiaknázva a 3D nyomtatásban rejlő lehetőségek, bár a technológia villámsebességgel terjed a világban.

Talán egy évtized múlva ugyanúgy a háztartások részét képezi, mint a mai papíralapú nyomtató, ezért is elengedhetetlen, hogy a jövő munkavállalói, felnőttjei megismerkedjenek a működésével.



Previous Az almakártevők szabályozása és a vadászpókok
Next A kutyák személyiségének változásai

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

négy × 5 =