Az, hogy egy vállalkozás megbízhatóan működjön alapkövetelmény, bármi is legyen az a tevékenység, amit végez.
A megbízható működés alatt érthetjük azt, hogy a cégek jól végzik a munkát, amivel megbíztuk őket, hogy könnyű velük együtt dolgozni, mindenről tájékoztatnak vagy, hogy szuper referenciákkal rendelkeznek. Ez azonban nem minden. A 21. században nagyon kevés olyan céges folyamat van, ami egyáltalán nem kötődik az informatikához. Egy cég megbízható működése tehát nagyban múlik a jól kiépített, biztonságos informatikai háttéren.
Éppen ezért fontos tisztában lenni az informatikai háttérrel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókkal, és azzal sem árt tisztában lenni, hogy a rendszergazdák milyen szempontok szerint gondolkodnak ennek kialakítása során.
1. Fontos tényezők szerverháttér kialakításakor
A jó szerverháttér minden cégben nélkülözhetetlen. Minden szerver esetében van egy bizonyos menedzsmentszint, ami alá nem szabad menni. Ezen felül viszont nem a márka az, ami meghatározza, hogy mennyire lesz jó egy szerver vagy sem. Ha egy rendszergazda tapasztalt, jól gondolkodik, okos megoldásokat talál, akkor egy márkaszinten rosszabbnak mondott szerverrel is magas szintű szolgáltatást lehet nyújtani.
A legfontosabb dolgok, amikre a szerverháttér kialakítása során figyelni kell:
- a szervereket mindig a cégek igényeihez mérten kell kialakítani,
- az a jó, ha a szerverek minél könnyebben elérhetőek,
- az adatmentési megoldásokat körültekintően kell kidolgozni,
- figyelni kell rá, hogy modern, 21. századi legyen a szerver kialakítása, de nem kell mindenáron követni az aktuális trendeket, csak akkor, ha azokból ténylegesen előny származik.
2. A megfelelő céges eszközök nagyon sokat számítanak
Általános szabály, hogy a munkavégzés akkor tud zökkenőmentesen és hatékonyan zajlani, ha rendelkezésre áll minden ehhez szükséges céges eszköz. A céges számítógépparkok kialakítására optimális esetben a rendszergazdák tesznek javaslatot.
Az eszközbeszerzés folyamata során a következő dolgokra kell kiemelten figyelni:
- a megfelelő teljesítményszint kalkulálása,
- a mobilitásra való igény felmérése,
- a speciális, egyéb tényezőket felülíró igények feltérképezése,
- egy reális költségkeret meghatározása és ennek megfelelően egy, az igényeket kiszolgáló beszerzési terv kialakítása.
3. Az adatmentést sosem szabad félvállról venni!
Az adatvesztés egy nagyon komoly probléma, ami minden céget fenyeget. Persze a legtöbben azt gondolják, hogy ugyanmár, miért éppen az én cégemmel történne ilyen?
Fontos kiemelni, hogy vírustámadás, egyéb hardveres vagy emberi hibából adódó adatvesztés minden cégben előfordulhat. Az emberi hibából adódó adatvesztés pedig akár történhet olyan egyszerű és mindennapos tevékenységekből fakadóan is, minthogy valaki egy mappát áthúz egy másikba, majd a végén nem találja meg azt.
Ha megtörténik a baj, de van adatmentés az ugyan átmeneti bosszúságot okozhat, de ilyenkor valójában nincs nagy probléma, mert mindent vissza lehet állítani. Ha viszont egy cég nem rendelkezik adatmentéssel, az nagy károkat okozhat, és nem csak anyagilag! Az adatmentést tehát nem szabad félvállról venni! Ez az informatikai biztonság egyik, ha nem a legfontosabb alkotóeleme.
Az adatmentéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalók:
- a duplikáció nagyon fontos, mindig legyen meg minden két helyen,
- mindenképpen legyen lokális adatmentésünk, de semmiképpen ne csak ezzel rendelkezzünk,
- legyen távoli adatmentésünk is,
- a szerverek és az adatmentő egységek legyenek földrajzilag elkülönítve egymástól, hogyha bekövetkezik egy előre nem látott esemény, például tűz üt ki az épületben, vagy összeomlik az épület, amiben azokat tároljuk, akkor csak az egyik vesszen kárba.
4. A céges levelezőrendszert is mindig körültekintően kell megválasztani
A céges levelek megfelelő beérkezése, csoportosítása, megválaszolása és a bennük lévő információk, feladatok feldolgozása egy üzletileg nagyon kritikus feladatnak számít. Ha ez nem működik jól, abból nagy gondok adódhatnak. Egy sikeres vállalkozás ilyen hibákat nem engedhet meg magának.
Nagy hangsúlyt kell tehát arra fektetni, hogy jó levelezőt használjon egy cég.
Egy jó céges levelezőrendszer ismérvei:
- jól működik benne a spamszűrő, így a fontos levelek még véletlenül sem kerülnek rossz helyre, és időben el tudjuk végezni az ezekben foglalt feladatokat,
- nincs egy eszközhöz kötve, bárhonnan elérhető,
- felhasználóbarát, könnyű a kezelése,
- könnyen integrálható, hatékonyan együtt tud működni más programokkal,
- jól működnek benne a megosztások, nem okoz gondot a helyettesítés megoldása.
5. Sose feledkezzünk meg a kommunikáció fontosságáról sem!
Végül, de nem utolsó sorban, jöjjön egy kevésbé technikai jellegű, ám annál fontosabb tudnivaló. Az előzőekben felsoroltak csak akkor tudnak megvalósulni, ha a rendszergazda és ügyfele között jól működik a kommunikáció.
A következőkről kell megfelelően kommunikálni:
- már az együttműködés elején fontos, hogy az ügyfelek minden szükséges információval ellássák a rendszergazdákat, hiszen csak ezeknek az ismereteknek a birtokában lehet a cégek igényeire szabott megoldásokat kialakítani,
- a rendszergazdák nem ticketing rendszerben dolgoznak, így fontos, hogy ha az ügyfélnek valamivel gondja akad, akkor mindig részletesen fejtse ki azt, így jobban megérthető a kiváltó ok és rövidebb idő alatt, hatékonyan meg lehet oldani azokat,
- fontos az is, hogy ha egy cég újításokat akar bevezetni, változtatni akar valamin, azt is részletesen írja körül, hiszen hasonlóan a kezdeti megoldásokhoz, új dolgokat is csak akkor lehet megfelelően kidolgozni, ha minden lényeges, ehhez kapcsolódó tényező a rendszergazda rendelkezésére áll.
Összefoglalva:az informatikai háttér megfelelő működése egy összetett, több tényezőből álló folyamat, aminek nagyon nagy jelentősége van. Ahhoz, hogy ez jól működjön érdemes a cikkben felsoroltakra kiemelten nagy hangsúlyt fektetni!
No Comment