Magyarország és a második kvantumforradalom

Forrás: KVANTUMINFORMÁCIÓS NEMZETI LABORATÓRIUM

Az informatika fejlődése alapvetően változtatta meg az életünket az elmúlt évtizedekben.

Küszöbön áll egy újabb, fundamentális jelentőségű áttörés. Ennek kiindulópontja az, hogy az információ feldolgozását, tárolását és továbbítását végző fizikai rendszerekben már kvantumtechnológiát alkalmazunk. Speciális kvantumfizikai jelenségeket, a kvantumos szuperpozíciót és összefonódást, mint újszerű erőforrásokat kiaknázva, minőségi változást érhetünk el a kommunikációban. De nem csak ott, hanem a számítás- és információs technológiákban is. Ez a lépés forradalmian új lehetőségeket rejt magában a társadalom és a gazdaság számára. Ezért is használják sokan a „második kvantumforradalom” elnevezést.

A második kvantumforradalom intellektuális, műszaki, gazdasági és társadalmi kihívást is jelent Magyarország számára. A szakterület pedig a legkiválóbb hazai kutatók és mérnökök szoros összefogását igényli. A hazai kutatóintézetekben és egyetemeken közel húsz nemzetközileg magasan jegyzett kutatócsoport dolgozik kvantuminformatikai témákon. Mindezt a 2020-ban létrehozott Kvantuminformatika Nemzeti Laboratórium fogja össze. 2022. október 1-jén kapott zöld utat a Wigner Fizikai Kutatóközpont, a Budapesti Műszaki és Gazdasági Egyetem, illetve az Eötvös Loránd Tudományegyetem közös projektje, amely a „Kvantuminformatika Nemzeti Laboratórium komplex fejlesztése” címet viseli. A jelenleg folyó előkészítő lépések elvégzése után rövidesen indul az érdemi kutató-fejlesztő munka, a közel 80 tapasztalt kutató és a kutatásokba bevont mindegy 50 PhD diák és 60 egyetemi hallgató közreműködésével.

Több mint 3 milliárd forint támogatás mellett, közel húsz, nemzetközileg magasan jegyzett kutatócsoport dolgozik azon, hogy Magyarország a kvantuminformatikai és kvantumfizikai kutatások élvonalába tartozzon.

A hazai kvantuminformatikai kutatásokat összefogó Kvantuminformatika Nemzeti Laboratóriumban már eddig is szép eredményeket elért projekt következő, kiemelt céljai között szerepel:

• a hazai kvantumkommunikációs hálózat kiépítése,
  • a kvantuminformatika elemi építőköveinek fizikai megvalósítása, valamint
  • egy olyan szakemberbázis felépítése, akik élvonalbeli szimulációkat képesek létrehozni és elvégezni a kvantumrendszerek és a kvantumszámítás területén.

A kvantumkommunikációs hálózat megvalósítása egy olyan regionális kvantumkommunikációs hálózat létrehozását jelenti, amely csatlakozik az Európai Unióban tervezett „kvantuminternethez”. A kvantuminformatika elemi építőköveinek fizikai megvalósítása alatt a fotonokon, atomokon és mesterséges atomokon alapuló hardver-komponensek fejlesztése kvantuminformatikai műveletekhez, és az ehhez szükséges laboratóriumi háttér fenntartása a nemzetközi élvonal szintjén értendő. A kvantumszámítás és kvantumrendszerek szimulációja terén kiemelt cél a kvantumszámításban élvonalbeli tudással rendelkező, nagy infrastruktúraként működtetett kvantumszámítógépeket felhasználóként alkalmazni tudó hazai szakértelem felépítése.

Previous Sivatagi méhsejtminták