Diszkalkulia – számháború az agyban


A diszkalkulia más néven a számolászavar, egy általános intelligenciaszintet nem érintő matematikai teljesítményben bekövetkező tanulási zavar.
Olvasási idő: 2 perc

A diszkalkulia más néven a számolászavar, egy általános intelligenciaszintet nem érintő matematikai teljesítményben bekövetkező tanulási zavar.

A diszkalkulia tulajdonképpen egy olyan állapot, amely befolyásolja a számolási képességeket, de nem jelenti az értelmi fejlődés zavarát. A görög eredetű szóból a disz (dys) a funkciózavarra, a calculia pedig a számolásra utal. A diszkalkuliás egyénben nehezen alakulnak ki a számfogalmak, hiányzik az erre való ösztönös képesség, problémái vannak a számokkal kapcsolatos állítások és eljárások megtanulásával.

A probléma nem hirtelen alakul ki, de az iskola mindenképpen fény deríthet rá, hiszen maga a számolási, matematikai terület kerül előtérbe ilyenkor. Hátterében általában, a szakértők szerint, idegrendszeri sérülés állhat.

Három fő típusa létezik

Az egyik típus számára a számfogalom fejletlensége okozza a zavart, ami kifejezetten a számokra, képletekre és a matematikai logikára vonatkozik.

A másik típus számára a matematikai gondolkodás jelent problémát. Nehezen jegyzi meg a számokra vonatkozó tényeket, például egyjegyű számok összegét és a tízes kiegészítőket. Előfordulhat, hogy mindkettő megjelenik egy személynél, ezzel a diszkalkulia súlyosabb formáját idézve elő.

A harmadik egy olyan típus, amelynél a sorozatok, a sorba rendezés a fő gond. A diszkalkuliában szenvedő nem tudja sorba rendezni az információkat, a matematikai műveleteket.

Olykor emlegetnek még egy úgynevezett emlékezeti diszkalkuliát is, ami szerint a problémák, az emlékezeti hibák a felületes szövegészlelésből és a gondolkodási műveletek elégtelenségéből adódnak.

Mindegyik típus lehet egészen enyhe vagy akár nagyon súlyos is.

A diszkalkulia megjelenése, formája és súlyossága a problémás ember környezetében élők figyelmétől is függhet.

Nem ritka, hogy a diszkalkulia egészen a középiskoláig vagy akár az egyetemig is rejtve marad. Az iskolák és az oktatási rendszer csak a mérhető teljesítményt, vagyis az írást, olvasást, számolást értékeli a legtöbb esetben. De, ha nem ismerik fel, és nem kezelik a diszkalkuliát, a gyerek önértékelése, énképe és élete is nagy károkat szenvedhet. Lustának vagy butának tarthatja magát. Emiatt szorong, esetleg agresszív lesz. Sok esetben ilyenkor matematikafóbia is kialakulhat. A diszkalkuliás tanuló felmentethető a matematika osztályozása, vagy a matematika alól, de ezt nagyon átgondoltan teszik szerencsére. Ugyanis a küzdés helyett az elkerülő magatartást sajátíttatja el a gyerekkel.

Vannak tipikus tünetek, melyek a legtöbb embernél, aki számolási zavarral él tapasztalható.

Nehéz elképzelniük fejben egy számsort, így hibás a számok sorrendisége. Számjegyekkel és nem mennyiségekkel gondolkodnak. A helyi értékek megértése feltűnően sokáig sikertelen. Nehézségeik vannak az ujjak globális használatában. Rosszul tájékozódnak térben, összekeverik a lent-fönt, előtt-mögött, jobbra-balra helymeghatározásokat. Hosszú évekig az ujjaikon egyesével számolva végeznek műveleteket. Különösen nehezen boldogulnak a kivonással és az osztással. A számok bontásait, bontott képét nem képesek felismerni. Hibás stratégiák jelennek meg a számításokban, különösen többlépéses számolásos feladatok esetén. Feltűnő szorongás a matematikától, vagy negatív attitűdök matematikai feladatok végzésekor. Lassúak még a nagyon egyszerű feladatok elvégzése esetében is. Emellett jelentkezhetnek még a következő problémák is:

  • Gondot jelent a tegnap, a ma és a holnap fogalma, illetve az időmeghatározás.
  • Figyelmük sokszor szétszórt, rövid ideig képesek csak egy dologra koncentrálni.
  • Gyenge emlékezet, gyenge rövid távú munkamemóriája.
  • Számlálásnál gyakran felcserélhetnek vagy kihagyhatnak számokat.
  • Nem értik a kisebb, nagyobb relációkat.
  • Összekeverik, helytelenül alkalmazzák a matematikai jeleket.

A tanulási zavarok általában nem kinőhetőek, a korral nem tűnnek el a számolási gondok sem.

Megfelelő fejlesztéssel azonban kellően felzárkóztathatók a tanulási nehézséggel küzdők. A tanulási zavarok felismerésével, fejlesztéssel a Nevelési Tanácsadó Intézetekben foglalkoznak.

Akik pedig matematika feladatokat szeretnének gyakorolni, azoknak ajánlani tudjuk a Tudomány Pláza matematika oldalát.



Previous Vörös Lótusz-tenger – Thaiföld gyönyörű látványossága
Next Csillagközi kaland a varázslatos világűrben

No Comment

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.