Egy mérnökcsalád három generációja


A Közlekedési Múzeum új időszaki kiállítása a hazai járműipar történetében különleges helyet elfoglaló Korbuly mérnökcsalád történetét mutatja be.
Olvasási idő: 2 perc

A Közlekedési Múzeum új időszaki kiállítása a hazai járműipar történetében különleges helyet elfoglaló Korbuly mérnökcsalád történetét mutatja be.

A család tagjai az elmúlt mintegy 125 évben a magyar járműgyártás minden jelentős ágazatában maradandót alkottak. Szabadalmak és innovációk sorát hozva be a magyar járműgyártásba. A család tagjainak történetét az 1878-as párizsi világkiállítás vasúti bemutatójától az olasz vasút modernizációján át a repülőgép-fejlesztésekig, háborús újításokig és a hatvanas évek Dutra traktoráig mutatja be tárlat a Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményben.

Az elmúlt másfél év kutatásaival a múzeum szakemberei hiánypótló munkát végeztek el, a múzeumban, egyéb intézményekben és szervezeteknél őrzött anyagok felkutatása mellett a családdal szorosan együttműködve állították össze a most megnyílt kiállítást. A Közlekedési Múzeum kiemelt feladatának érzi, hogy a közlekedés fejlődését meghatározó személyek, tervezők, szakemberek munkásságát bemutatva felhívja a figyelmet a műszaki megoldások mögött rejlő emberi perspektívákra is. Ez a tárlat jól illeszkedik a golyóstollról és az automata sebességváltóról ismertté vált Bíró László József, vagy a Szabadság hidat is tervező Feketeházy János munkásságát bemutató kiállításaink sorába.

1878-ban a Párizsi Világkiállításon Korbuly József újfajta vasúti csapágya kitüntetést kapott.

Ekkortól kezdődött az örmény származású mérnökcsalád és a hazai iparvállalatok kapcsolata. A Korbuly família tagjai ott voltak az olasz villanyvasutak építésénél, az első világháború után segítették a Weiss Manfréd csepeli gyárát átállítani civil termékekre. Utóbbi mellett a Ganz, a Westinghouse gyárakban végzett újításokon túl a család a hazai ipar számos területén alkotott még maradandó. Forradalmasították az agrárgazdálkodást, vasút- és malomipari szabadalmaikkal pedig az érintett területek progresszív fejlődését tették lehetővé. Részt vettek a Weiss Manfréd közúti járműveinek, harckocsijainak, repülőgépeinek és világhírű tolópadjainak megszerkesztésében is.

A család másik ága a második világháború előtt Kaposváron, a cukorgyár életében játszott fontos szerepet. A háború után a Vörös Csillag Traktorgyár világhírű Dutra traktorának főbb konstrukciós megoldásain is a Korbuly család több tagja dolgozott. A kiállítás hét fő témakörre oszlik. Bemutatva a család történetét, majd a vasút, a repülőgép, a traktor, a harcjármű, a Weiss Manfréd művek, illetve a közúti járművek témaköröket ismertetve a hozzájuk kötődő Korbuly családtagokon keresztül.

A kiállításban látható Korbuly János 16 éves korában épített 1:10 méretarányú, működőképes villamosmakettje. De idősebb Korbuly József saját esztergapadja, a család történetét bemutató eredeti dokumentumok és nyilvánosság előtt még soha le nem vetített családi videók is. A múzeum a kiállításra időzítve kezdte meg az 1930 és 1932 között gyártott, egyetlen megmaradt Weiss Manfréd gépkocsi restaurálását. Az autót – mely eredetileg reklám-, később, a II. világháborút követően mentőautóként funkcionált –, a látogatók szintén megtalálják a II. kerületi Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményben nyílt tárlaton.

Kiállításhoz a múzeum honlapján virtuális kiállítás is kapcsolódik. Melyet a tavaly 125. éve született és 1963-ban a Dutra traktor tervezéséért Kossuth-díjat kapott Korbuly János évfordulója apropóján állítottak össze a kurátorok.



Previous Ted Bundy az Átkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitvány!
Next Autópálya alatti 7000 éves leletek

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

három × öt =