Földgázszivárgás érzékelésében hasznosítható mikroméretű gázérzékelő

A beültetett 1 x 1 mm-es mikropellisztor chip két fűtőtestjén a szuszpenziókból leválasztott katalitikusan aktív (fekete) és passzív referenciabevonat (fehér)

A földgázszivárgás érzékelésében hasznosítható mikroméretű gázérzékelőt fejlesztettek az ELKH Energiatudományi Kutatóközpont (EK) kutatói a Moszkvai Mérnöki Fizikai Intézettel együttműködésben.

Az Energiatudományi Kutatóközpont Mikrorendszerek Laboratóriuma és az orosz Nemzeti Nukleáris Kutató Egyetem Moszkvai Mérnöki Fizikai Intézetének (MEPhI) munkatársai a földgázszivárgás érzékelésében hasznosítható mikroméretű gázérzékelőt fejlesztettek egy magyar-orosz közös támogatású projekt keretében. Az eszköz alapját képező, egyenletes felületi hőmérsékletet biztosító mikrofűtőtestet mintaoltalom védi.

Az érzékelők alapjául szolgáló mikrofűtőtest 0,15 mm átmérőjű felületének hőmérséklet-egyenletessége ±1 százalékon belüli. Stabilitása 530°C-ig 5000 óra, így a gázérzékelőkben alkalmazott szakaszos üzemmódban 5 éven át működőképes. A fűtőtest 1,5 V feszültségen mindössze 27 mW teljesítménnyel eléri az 500 °C-ot, így kiválóan alkalmazható hordozható, személyi védelmet biztosító eszközökben is.

A fejlesztés másik eleme a chip robbanásbiztos mechanikai védelmét biztosító, SMD-technológiával nyomtatott áramkörre szerelhető kerámiaburkolat. Melyet lézeres technikával állítottak elő.

A katalitikus gázérzékelők az éghető gázok szabályozott oxidációja során keletkezett hő mérésén alapulnak. Kifejlesztésükhöz klasszikus kémiai eljárásokkal és atomi rétegleválasztással állítottak elő nanoszemcsés katalizátorokat. Bár a katalizátorok hosszú távú stabilitása még elmarad a követelményektől, az új technikák és anyagrendszerek finomításával piacképes érzékelők gyártására nyílik lehetőség. Ennek első eleme a követelményeknek megfelelő hővezető képesség mérésén alapuló szenzor, amely a fent említett elemekből épül fel. A tervek szerint a hővezető képesség mérésén alapuló és a katalitikus elven működő szenzorok kombinációjával stabil és megbízható metán-riasztórendszer építhető. A kifejlesztett eszköz korai riasztó jelével elsősorban a földgáz és egyéb éghető gázok robbanásra alkalmas koncentrációjának kialakulása előzhető meg.

Previous A tihanyi Királykriptában feltárt csontok egy része 11. századi eredetű