A vörös elmaradott, a fehér nem menő, a rosé semmitmondó; az igazi a kék bor.
Legalábbis mostanában sokan így tartják szerte a világban. Egy, a Gik márkájú spanyol bort forgalmazó Geneva Blau svájci startup cég szerint az emberek ma már kevesebbet foglalkoznak azzal, milyen egy üveg bor minősége, vagy hogy milyen alapanyagokból készült. A cég alapítói szerint a legfontosabb szempont az, hogy az ital minél jobban nézzen ki, ezért olyan borokat kezdtek gyártani, amikről tudták, a vásárlók csak azért is megveszik, mert extra különlegesen néznek ki. Így lett az általuk forgalmazott bor színe kék.
Akik most felkapták a fejüket azoknak mondjuk el:
a kék bor (hogy miért nem szabad így nevezni erre később visszatérünk) egy kétéves fejlesztés eredménye, édes bornak számít, ami vörös és fehér szőlő keverékéből (5-féle vörös és fehér szőlőt tartalmaz) áll. Állítólag kizárólag természetes anyagok felhasználásával kreálták, de speciális eljárással. Ez utóbbi elég vitatott, mert sokan emlegetik az E-133-as színstabilizáló adalékot, amely közrejátszik a kék szín létrehozásában. A kék színét pedig a vörös szőlő héjából nyert antocianinnak, valamint egy Isatis tinctoria nevű növényből vett természetes indigónak köszönheti. Az alkoholtartalma 11,5%-os, pH-értéke 3,2 és 3,7 között van, nem tartalmaz cukrot, kizárólag alacsony kalóriatartalmú édesítőszert használtak fel a készítés során. Ajánlott hidegen (13 fok alatti hőmérséklet) fogyasztani és rizlinghez hasonló íze miatt a gasztromágusok szerint kitűnően passzol sushi-hoz, nachoshoz, lazachoz vagy az olasz carbonara tésztához.
A Gik azzal magyarázza a színválasztást, hogy a kék kifejezi azt a fajta mozgalmasságot, újszerűséget és végtelenséget, amit a fiatal fogyasztók keresnek a mindennapi életükben. Éppen ezért a kék bor küldetése új imázst adni a bornak, amelyet a fiatalok állítólag ódivatú italnak tartanak. Úgy tűnik igazuk van, mert a fiatalabb vásárlók már megbarátkoztak a kék borral, az elindulás óta ugyanis több mint 100 ezer üveggel adtak el mintegy 25 ország vásárlóinak, de a bárok és éttermek még idegenkednek a megrendelésétől.
A bornak nincsen megjelölt származási helye, egyelőre Rioja, Zaragoza régiók és a francia Courthèzon település borászaival dolgoznak együtt, és továbbra is várják azokat a lelkes és nyitott borászokat, akik nem félnek új terméket fejleszteni.
A kék bor készítői honlapjukon azt írják, hogy a borkultúra nem lehet kizárólagos.
„Nem hiszünk a borkóstolási szabályokban, és nem hisszük, hogy bárkinek is meg kellene tanulnia a borászat bibliáját ahhoz, hogy élvezni tudjon egy pohár bort.” Az újdonság azonban nem aratott osztatlan sikert. Spanyolországban, hiába a 100 százalékos szőlőalapanyag, a 1308/2013 rendelet VII. mellékletének II. részében említett 17 felsorolt borászati termék között nincs „kék bor” kategória, ezért nem lehet „bor” címkével ellátni és nem lehet borként forgalmazni az italt pontosan a kék színe miatt. Így a bírságolás után az értékesítés folytatása érdekében kénytelenek voltak változtatni a Gik borok címkézésén, így a termék az Egyéb alkoholtartalmú ital kategóriájába került. A termék címkéjén a 99 százalék bor és 1 százalék szőlőmust felirat elégíti ki a hatályos jogszabályok követelményeit.
És azoknak, akik idáig eljutottak halkan súgjuk meg, hogy nem csak egyféle cég dobott már piacra kék bort.
No Comment