A szegedi egyetem találmánya megállíthatja az új típusú koronavírus terjedését is

A szegedi egyetemről találmánya megállíthatja az új típusú koronavírus terjedését is
dr. Dékány Imre, az SZTE emeritus professzora - Fotó: Bobkó Anna

A Szegedi Tudományegyetemen fejlesztett önfertőtlenítő a bevonatvírusok, baktériumok és gombák ellen akár több éven át is hatásosan véd.

A koronavírus és a COVID-19 világjárvány idején ismét figyelmet kapott egy több évtizedes kutatómunka eredménye (a szegedi egyetem találmánya), amelyről dr. Dékány Imrét, az SZTE emeritus professzorát kérdeztük.

– Miért érdekes ennek a több évtizedes kutatómunkának az eredménye?

– Mert tíz perc alatt minden vizsgált vírustípus elpusztult. A kórokozó nem tudott terjedni és szaporodni az általunk fejlesztetett önfertőtlenítő felületen. Ez vegyszermentes, az egészségre ártalmatlan, a fertőtlenítés hagyományos módszereinél olcsóbb és gyorsabb, mégis tartósabb eredménnyel járó innováció.

– Röviden összefoglalva, hogyan zajlott a szegedi egyetem több évtizedes kutatása?

– A Szegedi Tudományegyetem Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszék professor emeritusa a múlt század végén kezdte azt az innovációt, amelynek jelentőségét új megvilágításba helyezte a COVID-19 világjárvány. Eredetileg az 1990-es évek elején a védelmi ipartól kapta az irányításommal dolgozó szegedi egyetemi kutatócsoport a nanotechnológiára alapozó megbízást, mivel elnyertünk egy „NATO Science for Peace” kutatási programot. Az elmúlt évtizedekben a Németországban funkcionális anyagokat kutató és fejlesztő Fraunhofer Intézettel, továbbá az amerikai General Electric budapesti kutatóközpontjával kialakult együttműködésnek, illetve a hazai honvédelmi minisztériumi támogatásnak köszönhetően mára a polgári védelemben, így a Covid-19 pandémia idején többféle formában is hatásosan alkalmazható a Dékány-féle, szabadalommal is védett fejlesztés.

Hatását, a mikrobiológia vonatkozású vizsgálatokat dr. Nagy Erzsébettel, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Klinikai Mikrobiológiai és Diagnosztikai Intézetének professzorával kezdtük el. Az innovatív technológia hatásosságát a közelmúltban kifejezetten a vírusokra fókuszálva vizsgálta meg a dr. Boldogkői Zsolt professzor által irányított kutatócsoport. A Szegedi Tudományegyetem ÁOK Orvosi Biológiai Intézete és egy budapesti cég közötti szerződés alapján a kutatók igazolták újításunk hatásosságát. A módszerünkkel kezelt felületeken a mikrobák, köztük a koronavírus szerkezetéhez hasonló szerkezetű vírusok, tartósan életképtelenné válnak.

– Az olvasóknak azt mondhatjuk, hogy ez egy nanotechnológiai eljárásra épülő fertőtlenítési módszer?

Tulajdonképpen igen. Olyan, amely látható fény hatására alkalmas a felületeken és a levegőben lévő mikroorganizmusok, valamint allergének inaktiválására. Találmányunk kórházakban, iskolákban, sportpályákon, de más közösségi terekben, falfelületeken és tárgyakon, köztük például tömegközlekedési eszközökön használva is forradalmasítja a fertőzések elleni védelmet. A nanoszerkezetű színtelen és szagtalan réteg önállóan vagy festék, lakk adalékanyagaként vihető föl bármilyen felületre. A fémtől, az üvegtől kezdve a fán és a kárpiton át a műanyagig vagy a gumiig bármilyen felület kezelhető az általunk fejlesztett bevonattal. Az ilyen felületek akár néhány évig is megőrzik önfertőtlenítő tulajdonságukat. Azért is fontos ez, mert a fertőzések, így a SARS-CoV-2 nevű új koronavírus okozta megbetegedések terjedésében szerepet játszhatnak a használati tárgyak felületei. A fertőzött tárgyak megérintésével az azokon megtapadt kórokozók a kézre, onnan – az arc vagy orr érintésével – az emberi szervezetbe kerülhetnek. Ám a felületeket, sőt: az áramló levegőt úgynevezett fotoreaktor technológiával is megtisztítja a baktériumoktól és a vírusoktól az általunk kidolgozott módszer.

– Hogyan működik pontosan a vírusokat is elpusztító higiéniai bevonat?

– Napfény vagy LED-es lámpafény hatására a fotokatalizátorként működő, módosított titán-dioxid nanorészecskék kapcsolatba lépnek a bevont felületre került vírusokkal, baktériumokkal, gombákkal. Elindul a felületi oxidációs folyamat, azaz a kórokozók végül alapelemeikre – szén-dioxidra és vízre – esnek szét, tehát elpusztulnak. A bevonat azért is hatékony, mert a fotoreaktív komponensek molekuláris szinten fejtik ki hatásukat és pusztítják el a kórokozókat. Gátolja a biofilmképződést, azaz a mikrobák nem képesek megtelepedni és szaporodni. A titán-dioxid nanorészecskéknek önmagukban nincs mérgező hatásuk a környezetre, az antibakteriális fertőtlenítő reakció kizárólag fény hatására következik be.

– Használja már valaki a találmányt?

– A higiéniai bevonatot korábban a BKV is használta a járművein, így óvva utasai egészségét. Egy hazai cég e módszerrel műanyag kapcsolókat és fogantyúkat, továbbá másik két vállalkozás levegőtisztító készülékeket gyárt.

Previous Tölcsérmellkas – új mellkassebészeti eljárás