Aviatika – Pécs repüléstörténetéből című kiállítás


1929. Magyarország, Érd Rangsdorf német mérnök-pilóta Klemm KL2 sportrepülőgépe. Fortepan - Leltári jelzet: 1131
1929. Magyarország, Érd Rangsdorf német mérnök-pilóta Klemm KL2 sportrepülőgépe. Fortepan - Leltári jelzet: 1131
Olvasási idő: 2 perc

Az Aviatika – Pécs repüléstörténetéből című kiállítás 2019. június 22-étől tekinthető meg a pécsi Vasváry-házban (Király u. 19.).

A 2008 óta létező, felfrissített, kiegészített utazó tárlat Pécs 1937-ben készült légi felvételével egészült ki, amelyre ránagyítva a város egykori utcái, terei fedezhetők fel.

Pécs felett az első légi jármű – egy meleg levegővel töltött hőlégballon – az 1880-as évek közepe táján jelent meg, de ekkor még leszállás nélkül tovaszállt. Az egyik legsikeresebb pécsi általános kiállítás és vásár idején a lakosság már kézzelfogható közelségbe került egy ilyen járművel. A bemutató alig volt több cirkuszi látványosságnál. Mégis a szembesülés az emberi repülés lehetőségével igazi szenzációnak számított, amit hivatalos léghajóünnepély kísért.

Pécs a géprepülés terén korán kapcsolódott az országos, főleg fővárosi törekvésekhez. Szinte a rákosi „ősrepülőkkel” egy időben kezdte meg kísérleteit Faludy Károly színművész, a pécsi társulat tagja, aki emellett saját építésű repülőgépmodelljeivel előadásokat tartott Pécsen kívül Újvidéken is.

1930-tól 1955-ig a mai Uránváros területén repülőtér működött. Az ország első közterületi hősi repülő emlékművét 1992-ben Pécsett, az egykori repülőtér területén állították fel. Pécs 1968-ig aktív részese volt a belföldi légi forgalomnak.

Pécs 1968-ig aktív részese volt a belföldi légi forgalomnak.
A fotó a Janus Pannonius Múzeum gyűjteményéből származik

Az első magyar gépeltérítés is pécsi járathoz kötődik.

A fenti történetek mellett egyéb érdekes epizódokat olvashatunk az Aviatika kiállításon Pécs repüléstörténetéből annak kétnyelvű (magyar-angol) tablóiról. A kiállítás 2008-ban, a Janus Pannonius Múzeum Történeti Osztálya (Várostörténeti Múzeum) a Magyar Veterán Repülők Szövetségének pécsi csoportjával, illetve a Baranya Megyei Ejtőernyős Klubbal együttműködésében hozott létre. A kiállítást a szervezők újabb múzeumi szerzeményekkel és magángyűjtők tárgyaival, továbbá Pécs 1937-ben készült légi felvételével egészítették ki.

Látható többek között az 1930-ban épült és 1945-ben lebombázott repülőgéphangár makettje, illetve az első Pécsett készült és repült ultrakönnyű repülőgép, a „Szöcske” légcsavarja. A kiállításon papír repülőgépmodellt és origami (légipostai) borítékot hajtogathatnak a látogatók.

Aviatika – Pécs repüléstörténetéből - Pécs a géprepülés terén korán kapcsolódott az országos, főleg fővárosi törekvésekhez.
A fotó a Janus Pannonius Múzeum gyűjteményéből származik


Previous Nanomedicinás kapszula
Next A régészet kulisszatitkai

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenkilenc − tizennégy =