Lepkék legyenek a kertben? Ilyen legyen a kert!

Lepkék legyenek a kertedben? Ilyen legyen a kert!

A köztudatban élő szorgos méhecske képtől egy kissé elmaradnak a lepkék. De színpompás megjelenésükkel, szebbnél-szebb formájukkal és elegáns repdesésükkel mindenkit elbűvölnek.

A lepkék viszonylag rövid életű beporzó rovarok, de nélkülözhetetlen részei az ökoszisztémának. A kikelő petékből lárvák fejlődnek, majd a bebábozódást követően nyerik el végleges alakjukat, melyet imágó állapotnak nevezünk. Az életszakaszok időbeli megoszlása fajonként eltérő. Vannak esetek, amikor a mindössze egy évig tartó életéből a lepke 10-11 hónapot is imágóként tölt. Viszont előfordulhat az is, hogy csupán néhány napig gyönyörködhetünk a kifejlett példányokban.

Életük rövidsége ellenére fontos szerepük van a táplálékláncban, illetve a növények beporzásában. Sajnos a napjainkban zajló urbanizációs folyamatok, a beépített és a burkolt felületek aránya a beporzók élőhelyeként szolgáló víz- és zöldfelületek rovására növekszik. A lepkebarát kertek és virágágyások viszont enyhíthetnek ezen a helyzeten. Elegendő néhány jól megválasztott, lepkék által sűrűn látogatott növényfajt kiültetnünk, melyhez nincs szükség nagy felületekre, akár az útmenti zöldsávok is alkalmasak erre. A kisméretű, de nagyszámú és fajgazdag városi élőhelyek ugyanis úgynevezett lépőkövekként szolgálnak a beporzó rovarok számára, melyek segítségével lépésről-lépésre juthatnak el a nagyobb méretű, természetes élőhelyek felé.

A fajgazdag kiültetésekbe egynyári és évelő, valamint fásszárú fajokat egyaránt választhatunk, melyek önmagukban is szemet gyönyörködtető látványt nyújtanak.

Így a rajtuk pihenő, virágport gyűjtő vagy éppen nektárt szívogató, izgő-mozgó rovarvilág élettel tölti meg a tájat. Bár sok virág vonzza a pillangókat, egyesek jobb tápanyagforrások, mint mások. A pillangók és a hasznos növények kapcsolata természetes módon alakult ki több ezer év alatt, hogy a legjobban biztosítsa a túlélésüket. Ennek eredményeként az adott lepkefajtákat támogató növények korlátozottak lehetnek, és régiónként változhatnak. Válasszunk olyan növényeket, amelyek támogatják a pillangókat az életciklusuk során! A virágzó nektárnövények táplálékot és energiát kínálnak a felnőtt egyedek számára, míg a petrezselyem és a selyemfű levelei, táplálják a növekvő hernyókat.

Kisebb helyeken különösen értékesek azok a növények, amelyek a lepkék nektárforrását és a hernyók táplálékát is biztosítják. Válasszunk olyan virágos növényeket, amelyek a vegetációs időszakban különböző időpontokban virágoznak, különösen a nyár közepén vagy végén, amikor a pillangók a legaktívabbak. A pillangókat leginkább a rózsaszín, piros, narancssárga, fehér, sárga és lila színű virágok vonzzák és az a jó, ha a választott növényfajok magassága is eltér.

A virágok mellett van még néhány tippünk, hogyan lehet pillangóbarát a kertünk!

A nyári orgona, a levendula, a veronika cserje, a piros sarkantyúvirág, az ernyős verbéna, a petúnia, a rézvirág, a pompás varjúháj, a bodza, a cickafark, az őszirózsa, a pillangóvirág, a zsálya, a lobélia, a büdöske és az izsóp is lepkebarát növények. A borostyán is számos szempontból előnyös a pillangók számára. Ősszel virágai vonzzák a későn repülő fajokat, a sűrű levéltömeg pedig menedéket nyújt a felnőtt korukban áttelelő lepkéknek. Az illatos lonc (Lonicera periclymenum) a házikertek kedvence, de nektárban gazdag virágai az éjszakai repülő lepkék széles körét vonzzák.

lepkebarát kertrész napsütötte része legyen a kertnek

A virágok mellett van még néhány tippünk, hogyan lehet pillangóbarát a kertünk!

1. Az első és legfontosabb dolog, hogy a lepkebarát kertrész napsütötte része legyen a kertnek. A pillangók „hidegvérű rovarok”, amelyek kevésbé aktívak a hidegebb reggeleken.
  2. A lepkék védelme érdekében legyenek fák és cserjék, amelyek széltől és esőtől védett helyet biztosítanak. Ezek a növények olyan helyet is jelentenek, ahol repülő barátaink éjszaka megszállhatnak, vagy elrejtőzhetnek a ragadozók elől.
  3. A sekély tócsák vagy a nedves homokos területek a lepkék kedvelt vízforrásai, biztosítják sókat és az alapvető ásványi anyagokat. A madárfürdő és a cserépalátétbe helyezett kavicsos víz lehetőséget ad arra, hogy a pillangók megpihenjenek. Legyen ez jól látható helyen, és gyakran cseréljük ki a vizet!
  4. Ne használjunk műtrágyát vagy növényvédőszereket, mert azok károsíthatják a pillangókat és más vadon élő állatokat is!
  5. Szerencsére sok pillangót vonzanak az alternatív táplálékforrások, például az édes folyadékok vagy a pépes gyümölcsök. (Érdemes gyakran cserélni a gyümölcsöt, különben csak egy darázs és hangyabárunk lesz!)

Previous Iskolakezdés nyuszikkal