Tovább csökkent az üdítőitalok cukor- és kalóriatartalma hazánkban


2021-ben tovább csökkent a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma.
Olvasási idő: 2 perc

Ma már az alkoholmentes italok 45 százalékkal kevesebb kalóriát tartalmaznak, mint 2010-ben.

Az üdítőital-fogyasztás az Európai Unió egyes országaiban nagyon eltérő. Az UNESDA adatai szerint 2016-ban az EU-ban az átlagos üdítőital-fogyasztás 95 liter/fő volt. Németországban ez az érték 140, Angliában 106, Csehországban 124, Bulgáriában 115, Magyarországon 94 liter/fő volt. Ez azt jelenti, hogy hazánkban az üdítőital fogyasztás európai mértékkel mérve átlagos értékű. De a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség tagvállalatainak önkéntes vállalásai azt eredményezték, hogy 2021-ben tovább csökkent a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma.

A receptúrák átalakításával és új, innovatív termékek bevezetésével a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes italok aránya 23-ról 61 százalékra emelkedett az alkoholmentes italkategórián belül.

Ez azért is fontos, mert az üdítőitalok összes cukortartalma gyakorlatilag kizárólag hozzáadott cukorból származik. Illetve az üdítőkkel bevitt kalória mennyisége a magyarországi férfiaknál az összes kalóriabevitel 1,5 %-a. A nőknél pedig az összes kalóriabevitel 2 %-a.

Korábban az italgyártó vállalatok azt tűzték ki célul, hogy 2020 végéig felére csökkentik a Magyarországon forgalomba hozott alkoholmentes italok (szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek, jeges teák stb.) átlagos cukor- és kalóriatartalmát a 2010-es értékekhez viszonyítva.

A vállalási időszak lezárulásáig, azaz 2020. év végéig a szövetség tagjai által gyártott/forgalmazott üdítőitalok 100 milliliterre vetített átlagos cukor- és kalóriatartalma összességében 43 százalékkal lett kevesebb. A szövetséget alkotó közel 40 cég a vállalási időszak vége után is folytatta az üdítőitalok megújítását. Innovatív termékeket vezettek be, valamint bővítették kínálatukban az alacsony kalóriatartalmú és kalóriamentes termékek arányát. Ezeknek az erőfeszítéseknek az eredményeként 2021-ben tovább csökkent Magyarországon az alkoholmentes italok cukor- és kalóriatartalma.

A 2021-ben végrehajtott intézkedések eredményeként:

  • 2010-2021 között a szövetség tagjai által gyártott/forgalmazott üdítőitalok 100 milliliterre vetített átlagos cukor- és kalóriatartalma összesen 45 százalékkal csökkent.
  • 2010-ben az üdítőitalok 100 milliliterre vetített átlagos energiatartalma 40 kalória volt, ma már csupán 22 kalória.
  • 2010-2021 között az alkoholmentes italokon belül a csökkentett kalóriatartalmú (azaz legfeljebb 20 kalória/100 milliliter) és kalóriamentes termékek aránya 23 százalékról 61 százalékra emelkedett.

Miklósvári Géza, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség elnöke szerint a több mint egy évtizedre visszanyúló önkéntes cukor- és kalóriacsökkentési vállalási rendszer példaértékű eredményeket hozott. A receptúrák fejlesztése, a termékinnováció és a sokszínű választék segítségével az élelmiszeripar jelentős támogatást nyújthat az egészséghez és az egészségtudatossághoz.



Previous A cianobaktériumok nitrogénfelvétele
Next Legyenek visszaválthatók a műanyag palackok?

No Comment

Leave a reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizenegy − 4 =