Amerikai űrrekord: Mark Vande Hei 355 napot töltött az űrben

Fotó: NASA/Thomas Pesquet

Mark Vande Hei, NASA űrhajós utolsó űrküldetése után biztonságosan visszatért a Földre az orosz Szojuz űrszondán.

Mark Vande Hei majdnem egy évet, 355 napot töltött folyamatosan az űrben. 2022. március 30-án érkezett (és biztonságos, ejtőernyővel segített leszállást hajtott végre) Pjotr ​​Dubrovval (ő is 355 napot volt az űrben) és Anton Skaplerovval meg Kazahsztánba. Előbbit, az egészségügyi vizsgálatok után másnap, azonnal Houstonba, a másik kettőt pedig a Csillagvárosba vitték. Az 55 éves amerikai veterán űrhajós visszatérése nemcsak emiatt kapott kiemelt figyelmet, hanem azért is, mert Vande Hei megdöntötte egy amerikai űrhajós leghosszabb űrrepülésének rekordját. Az amerikai űrrekord korábbi csúcstartója Scott Kelly űrhajós tartotta 340 napos idejével. Két űrrepülése alatt Vande Hei összesen 523 napig élt az űrben.

Tehát ez egy amerikai űrrekord. Azért kell ezt hangsúlyozni, mert az oroszok számára ez a fajta teljesítmény nem akkora truváj. Mint említettük Dubrov is 355 napot volt az űrben, de az abszolút rekordot Valerij Vlagyimirovics Poljakov tartja, a maga 437 nap 18 órájával. Ja, és leszállás után a saját lábán ment az őt szállító járműhöz.

A NASA szerint Vande Hei küldetése alatt körülbelül 5680-szor kerülte meg a Földet, és több mint 150 millió mérföldet tett meg.

Valószínűleg a hivatalos április 5-én, kedden délelőtt 10 órakor rendezett NASA sajtótájékoztatón többet lehet majd megtudni. De az biztos, hogy a Vande Hei által vállalt, meghosszabbított küldetés lehetővé teszi a NASA számára, hogy jobban megfigyelje a hosszú távú űrrepülések hatásait az emberekre.

Rekordküldetése során Vande Hei sok órát töltött tudományos tevékenységekkel az űrállomás fedélzetén. Mindenféle kutatásokat végzett a növénykutatástól a fizikai tudományokig. Részt vett egy olyan vizsgálatban, amely azt vizsgálta, hogy az űrben tenyésztett mesterséges szövetek modellt nyújthatnak-e az izomvesztés tanulmányozásához és a lehetséges kezelések felmérésére a klinikai vizsgálatok előtt. Részt vett az űrben termesztett chili paprika első és második betakarításában is, hogy tanulmányozza a növények mikrogravitációban történő termesztésének kihívásait. Ez segíthet a legénységnek abban, hogy saját élelmiszert termelhessen a jövőbeni hosszú távú küldetések során.

Skaplerov űrbéli távozása előtt átadta az ISS parancsnokságát az amerikai Tom Marshburnnek:

Büszke vagyok rá, hogy egy ilyen kiváló legénység parancsnoka lehettem. Az embereknek vannak problémáik a Földön, de az űrben mi egy csapat vagyunk.

Previous Az ókori Kínától a mobilokig – a szerencsejáték rövid története
Next Hogyan küzdjünk a hőség ellen a beltérben a legnagyobb nyári melegben?