Gránátalma az egészségért


Gránátalma az egészségért
Olvasási idő: 3 perc

Az emberek évezredek óta élvezik a gránátalma édes fanyarságát.

Egyes kultúrák szerint a gránátalma a jólétet és a hosszú életet hozza el számunkra. Napjainkban azonban, a kutatók inkább a gyümölcs egészségre gyakorolt jótékony hatásait vizsgálják és ösztönzik az embereket a fogyasztására.

Néhány kutatás a gyümölcs memóriafejlesztő hatását tanulmányozta, míg mások arról számoltak be, hogy megkönnyebbülést hozhat az ízületi gyulladással, illetve ízületi rendellenességgel küzdők számára is.

Olasz kutatók egy csoportja a gránátalma fontos szerepét kutatja a COVID-19 elleni küzdelemben.

A gyümölcs új reményt kínálhat a COVID-19 vírus elleni harcban. mint arra olasz kutatók egy csoportja rámutatott. A gránátalma szerepe jelentős lehet citokinviharral társult vírus különböző formáival szemben, kiemelve a gyümölcs gyulladáscsökkentő hatását, amely kétszeres védelmet biztosíthat a szívnek.

A gránátalmát, citromfüvet (helyesebben mondva itt a citromnádat értik  a szerk.) és kurkumát gyakran használják azok, akik természetes  megoldást keresnek gyulladásra. Ezeknek a növényeknek a hatóanyagai a peroxiszóma proliferátor által aktivált gamma receptor vagy PPAR-γ mechanizmusain keresztül dolgoznak, amely egy sejten belüli molekula, ami modulálja az ér- és immunrendszeri folyamatokat.

Éppen ezért merült fel a kérdés, hogy a gránátalma tud-e segíteni megnyugtatni a híres citokinviharral társult COVID-19-et. Az olasz kutatása arra fókuszál, hogyan csökkentsék az immunrendszer válaszát és adjanak lehetőséget a testnek, hogy  az meggyógyítsa önmagát.

A citokinvihar egy abnormális termelődése a gyulladásos citokinnak, a veleszületett immunválasz túlaktiválódása miatt.

A gránátalma PPAR-γ kapcsolata összefügg a magja olajaiban található punicic savval, amely csökkenti a gyulladást okozó citokinek expressziós szintjét. Ez a PPAR-γ munkája megelőzi az immunválaszt és állítólag ez a transzkripciós faktor, számos rendszert befolyásol, ideértve az ideg-, a keringési-, az emésztő és az immunrendszert is.

A gránátalma mint az egészséges táplálkozás egyik általánosan elérhető élelmiszere, ilyen szintű védelmet nyújt. Továbbá a táplálkozási ligandumok képesek aktiválni PPAR-γ-t. Ezt több élelmiszer termék körében azonosították, beleértve a tengeri herkentyűket és a halolajat, a gránátalmát és a gyógynövényeket, a fűszereket (kurkuma, kakukkfű, oregánó, erős paprika, rozmaring, zsálya, citromfű), amiket általában főzéshez használunk. Ezek az ételek természetes gyulladásgátló védelmet jelenthetnek.

A PPAR-γ aktiválására képes élelmiszerekben, gyógynövényekben és fűszerekben gazdag étrend, illetve a tudatosabb életmód megfelelő lehet az immunrendszer természetes módszerekkel történő megerősítésére és a citokinvihar megjelenésének megelőzésére. Az Orola-Malpighi Kórház és az olaszországi Bolognai Egyetem négytagú kutatócsoportja, azt feltételezi, hogy a gyógyszerek és az étrend kétirányú megközelítése lehet az út a vírusos betegek hatékony kezelésében.

2013-ban az izraeli Haifa csapata cikket írt a gránátalma használatáról a szív egészségének javítása témában. A szakirodalom átfogó áttekintése során a tudósok leírták, hogy a gyümölcsöt régóta használják hagyományos gyógyszerként. A gránátalma leve tele van magas hasznosulású antioxidánsokkal, amelyek közvetlenül hatással vannak a szív- és érrendszer egészségére.

Számos tanulmányban jelenik meg a gyümölcs gyógyító hatása az érelmeszesedésre, valamint vérnyomás és koleszterin problémákra. Ami igazán érdekes ebben a gyümölcsben az az, hogy a benne lévő antioxidánsok a cukrokhoz kötődnek. Néhány kutatót le is nyűgöz a gránátalma cukorbetegség elleni háromszintű hatékonysága: alacsony a szénhidráttartalma, alacsony a glikémiás terhelése és segít az inzulinérzékenység kezelésében. Így a diabéteszben szenvedőknek, ez jó hír.

A gránátalma talán legismertebb tulajdonsága a rendkívül erős gyulladáscsökkentő hatása.

A gránátalma talán legismertebb tulajdonsága a rendkívül erős gyulladáscsökkentő hatása.

A népszerűsége úgy nő, ahogy egyre többet tudunk meg az egészségre gyakorolt jótékony hatásairól. Indiában például a gyümölcs minden részét, beleértve a gyökerét és héját is, gyógyászati célokra használják.

Míg a leggyakrabban a gránátalma levét emlegetik, fontos tudni, hogy a gyümölcs minden része tápanyagokban gazdag. A biológiai hatékonyság és az ebből fakadó egészségügyi előnyök szempontjából a gránátalma teljes gyümölcse, beleértve a héját is, hasznos lehet a szervezetünk számára.

Az elmúlt néhány évtizedben több kutatás is bebizonyította a gránátalma gombaellenes, gombairtó és antidepresszáns hatását, valamint sokak szerint segíthet a rák elleni küzdelemben is. Az antioxidánsok természetes módon biztosítják a sejtek védelmét a támadások ellen. A gyümölcs tanulmányozása rámutatott arra, hogy a gránátalma egyike azon kevés élelmiszerünknek, amely háromféle antioxidánst tartalmaz jelentős mennyiségben. Az elmúlt évben például 79 darab fenolvegyületet azonosítottak a gránátalma héjában. Talán ez is bizonyítja, hogy van még mit felfedezni a gyümölcsről és annak jótékony hatásairól.

A gránátalma-kivonat és a gránátalma héja javítja az egészséget, de

fontos észben tartani, hogy önmagában egyik étel sem elég ahhoz, hogy kielégítse a napi megfelelő tápanyagszükségletet. Továbbá a túl sok jó is problémákat okozhat.

Egyre nő az érdeklődés a nem gyógyászati szerek alkalmazása iránt, ezért sok gyártó vesz gránátalma-kivonatot és a többleteladás érdekében hamis adalékanyaggal tuningolja azt, ezáltal is rontva a hatékonyságon. Pontosan emiatt ajánlott leginkább a gyümölcsöt magát frissen fogyasztani. Jó tudni azt is, hogy néhány gyümölcslé tartalmaz gránátalma-kivonatot, amit azonban sokszor mesterséges cukorral tesznek bele. Az így kapott és hozzáadott adalékanyagok pedig nem hasznosak a szervezet számára. A legjobb, amit tehetünk, ha ellenőrizzük a termék összetevőit és azt a márkát választjuk, amely organikus, nem génmódosított hozzávalókat használ.

A gránátalma-kivonat és a gránátalma héja javítja az egészséget, de fontos észben tartani, hogy önmagában egyik étel sem elég ahhoz, hogy kielégítse a napi megfelelő tápanyagszükségletet.



Previous Lóczi Lajos docens a Wolfram Research minősített oktatója
Next Monty Hall paradoxon – A józan észen túl

No Comment

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük