Különleges mélytengeri élőlények

Különleges mélytengeri élőlények - brittle tengeri csillag

A NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), azaz a Nemzeti Éghajlati Adatközpont elnevezésű amerikai hivatal, amely elsősorban óceáni és légköri kutatásokkal foglalkozik, útnak indította az Okeanos Explorer nevű kutatóhajót.

Különleges mélytengeri élőlények - Okeanos Explorer kutatóhajóA kutatóhajón utazó, tudósokból álló csapat idén tavasszal egy 52 napos expedíción vett részt, amely Puerto Rico és a Virgin-szigetek közeli tengerfenék élővilágát térképezte fel, amelynek során eddig még ismeretlen, különleges, vízi élőlényeket véltek felfedezni.

A NOAA úgy véli, hogy fontos az óceánok felfedezésére szolgáló expedíciók támogatása, hiszen az óceánok 95 százaléka felderítetlen, ismeretlen valamint, láthatatlan volt eddig az emberek számára. Az egész évben működő kutatóhajó különböző csapatainak éppen ezért kitűzött feladata, hogy szisztematikusan vizsgálják a nagyrészt még ismeretlen óceánt, és a már ismert mélytengeri felfedezéseket egyaránt.

A Puerto Ricó-i árok az Atlanti-óceán legmélyebb árka, mélysége eléri a 8800 métert, kiterjedése pedig több mint 800 kilométer. Ebbe a mélységbe egy úgynevezett ROV (Remotely Operated Vehicle) távvezérlésű merülő, kamerás járművet indítottak, amely az adott régióban a valaha legmélyebb merülésnek minősül, hiszen 6096 méter mélységről van szó. A jármű összegyűjtötte az adatokat, videókat rögzített a tenger mélyéről, és mindezeket az online kapcsolatnak köszönhetően a tudósok a felszínen valós időben láthatták.

Andrea Quattrini, az expedíció tudományos társvezetője azt is elárulta, hogy az online kapcsolatnak köszönhetően teljesen egyedi megoldással tudnak meg többet a mélytengeri ökoszisztémáról, hiszen ezzel az eljárással több szakembert is be tudnak vonni világszerte a kutatásba. A tudósoknak csak be kell jelentkezniük az internet megfelelő helyére és már láthatják is a valós időben rögzített felvételeket, adatokat. Ez az újfajta megoldás azért is optimális a kutatás szempontjából, mert a hajókon a fülkék száma korlátozott, így mindössze csak 12-15 tudós tud jelen lenni egyszerre egy-egy expedíción.

A tudományos út során, áprilisban számos olyan mélytengeri állatfajt találtak a felvételeken, amit csak nagyon ritkán látni a természetes élőhelyükön. Sőt, akadtak olyan lények is, amelyek annyira új felfedezésnek számítanak, hogy még nevük sincs. Körülbelül 100 halfajt, 50-fajta mélytengeri korallt és több száz gerinctelen élőlényt sikerült feljegyezniük a kutatóknak a 12 merülés során.

A NOAA honlapján több videofelvétel is látható ezekről a lényekről. Az alábbi felvétel az egyik legaranyosabb dokumentálása egy fejlábúak osztályából való példánynak, ami akár a „Dumbó” névre is hallgathatna. Ezt a kis polipot 825 méter mélyen kapták lencsevégre, és testének átmérőjét 5 centiméterre becsülik.

Van egy látványos felvétel a tengeri uborka úszási technikájáról is, a videó az Exocet nevű tenger mélyén található hegy feltárásakor készült 2015. április 28-án.

Április 13-án a Mona Kanyon nyugati falánál az ökoszisztéma tanulmányozása közben bukkantak rá, az alábbi felvételen is jól látható medúzafajtára (Trachymedusae).

Különleges mélytengeri élőlények - Trachymedusae medúza

Ezt a nagyon ritka dumbo polip fajtát (Cirrothauma murrayi) gyakran nevezik „Blind Octopus”-nak, azaz vak polipnak, hiszen az állat szemében a szemlencse és a retina nincs teljesen kifejlődve, így a szemeivel tényleg csak a fényt képes érzékelni, képeket alkotni egyáltalán nem tud velük. A felvételt szintén a Mona Kanyon nyugati falának feltárása közben készítette a távvezérlésű, kamerás, mélytengeri merülésre alkalmas jármű.

Különleges mélytengeri élőlények - Cirrothauma murrayi, vak polip

Igen, ennek a halnak lábai vannak, vagy legalább is módosult uszonyai, amivel olyan, mintha sétálgatna a tengerfenéken. Ez a tengeri varangy vagy más néven Chaunax, ami a már sokat említett Mona Kanyon nyugati falának feltárása közben kezdett el „járni” a kamera előtt.

Különleges mélytengeri élőlények - tengeri varangy vagy más néven Chaunax