Megállíthatatlan a lávafolyam

Olvasási idő: < 1 perc

Amerikai tudósok és tisztviselők figyelmeztették a Hawaii Big Island néhány lakóját, hogy otthonuk is veszélyben lehet

Megállíthatatlan a lávafolyama Kilauea vulkán lávafolyama miatt, ami az erdőn keresztül halad a lakók környéke felé. Az U.S. Geological Survey kutatói elmondták, bár a lávafolyam nem jelent közvetlen veszélyt a lakosok számára a Puna sziget területén, azonban kevesebb mint 3 kilométerre található és úgy tűnik, előre halad.

„A gázcsóvákat figyeljük meg” – mondta Jim Kauahukaua, az USGS Hawaii Vulkán Obszervatórium tudósa. A Hawaii Vulkán Obszervatórium és a Hawaii Megyei Polgári Védelem találkozókat tart, hogy információkkal lássa el a lakosokat a potenciális veszélyről, a szakemberek pedig naponta végeznek felméréseket a területen a veszély miatt.

„Nagyon nehéz megjósolni, hogy milyen irányt vesz” – mondta Darryl Olivieira, a Hawaii Megyei Polgári Védelem igazgatója, aki megjegyezte, hogy az áramlás átlagos haladási sebessége 200-300 láb (60-90 méter) között mozog naponta. Ha az áramlás Kaohe felé halad, a tisztviselők szerint nehéz felmérni, hogy mikor érheti el a házakat.

„Lehet, hogy hetek, de az is lehet, hogy hónapok, attól függ. A láva a felszínen, valamint a földön található repedésekben is folyik, ami növényzettel borított, így nem látható. De sok gőzt figyeltünk meg.” – mondta.

A Kilauea jelenlegi kitörése 1983-ban kezdődött, és friss tevékenysége a június 27-i áramlásból ered. Kauahukaua szerint az áramlás éppen a nagyon nedves erdők között mozog, emiatt füstölgött a láva, de erdőtüzet még nem láttak a környéken. Oliveira nem tudott adatot megadni a lakosság számát tekintve, de a becslések szerint 30 és 50 közötti háztartás él Kaohe szigetén. Legutoljára 2012-ben pusztultak el otthonok a láva miatt, Kalapanaban.

Megállíthatatlan a lávafolyam