Ultraintelligens digitális platformot tesztelnek a pécsi műszaki karon


Ultraintelligens digitális platformot tesztelnek a pécsi műszaki karon
Olvasási idő: 2 perc

Akár a mobiltelefonjukon is gyakorolhatják a STEM-kurzusokhoz (műszaki, természettudományi, matematikai és informatikai) tartozó tantárgyak matematikai számításokat igénylő feladatait

a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar (PTE MIK) hallgatói. Ők erre vonatkozó tudásukból egy Magyarországon, a felsőoktatásban először tesztelt szoftver segítségével, már online is számot adhatnak. Hazánkban egyedül a PTE MIK alkalmazza az oktatásban a Möbius tesztelőrendszert, amelynek léte felértékelődött a koronavírus-járvány időszaka alatt. Több mint 300-an használták gyakorlásra, házi feladat megoldására, illetve vizsga letételére. A hallgatói visszajelzések alapján a szoftver a korábbinál sokkal élvezetesebbé teszi a matematikai gondolkodás elsajátítását. Így feltehetőleg a digitális platformot könnyű lesz bevezetni.

A webalapú Möbius tesztelő és kiértékelő rendszer háttere egy számítógépalgebrai rendszer. Amely matematikai számításokon alapuló kérdésekre adható válaszokat dolgoz fel. Így nemcsak az oktatásban, hanem a gyakorlásban, házi feladatok megoldásában és a vizsgáztatásban is kiváló szolgálatot tehet. A STEM-kurzusokhoz tartozó tantárgyak esetében használható, minden olyan tantárgyhoz – akár a felsőoktatásban, akár a középiskolában –, ami számításokat, matematikai feladatmegoldásokat tartalmaz.

A Möbius abban nyújt támogatást, hogy a rutinfeladatok könnyen elvégezhetők és begyakorolhatók legyenek, de a modellalkotás, a gondolkodás – természetesen – továbbra is az ember feladata. A szoftver nemcsak feleletválasztós tesztek megoldását teszi lehetővé, hanem nyílt végű kérdések feltevését is. Mivel a kiértékelés során a háttérben számítógépalgebrai rendszer dolgozik, ezért az ekvivalenciák (egyenértékűségek) kezelhetők. Ez adja a rendszer egyediségét.  Másik nagy előnye, hogy minden diák más-más feladatot kaphat, mivel random módon rengeteg új példa generálására képes.

Magyarországon egyedülálló módon a PTE MIK használja az oktatásban ezt a számítógépes rendszert.

Eddig három kurzus tananyagát dolgozták fel a segítségével, további hat kurzusé pedig folyamatban van. A szoftver léte különösen felértékelődött a koronavírus-járvány miatti karantén időszaka alatt, amikor a pécsi egyetem is átállt a távoktatásra. De a szoftver a közoktatás szempontjából is fontos lehet, ugyanis még a Covid előtt öt stratégiai partner pécsi középiskolában tartottak kurzust a matematika- és fizikatanárok számára a kar oktatói, és igen jó visszajelzéseket kaptak pedagógus kollégáiktól.

Például az egyik nagy múltú gimnáziumban a matematika érettségire való felkészítéskor is ezt a digitális platformot használták. A korábbi érettségi feladatsorokat az eddigieknél sokkal gyorsabban tudták feldolgozni a diákok és beszámolóik alapján jobban is hasznosultak az ismeretek. A platform további előnye a diákok számára az, hogy azonnali visszacsatolást kapnak munkájukról, akár lépésenként visszaellenőrizhetik a folyamatot. Így könnyen megtalálhatják, hogy hol hibáztak. A tanárok számára pedig a platform használatának egyik legnagyobb nyeresége, hogy nem kell dolgozatot javítaniuk, ugyanis a rendszer automatikusan kiértékeli a megoldást.

Eddig 300 felhasználó tesztelte a digitális platformot a pécsi műszaki karon

Az új tanévtől pedig újabb 300 felhasználó, a műszaki kar első évfolyamos hallgatói próbálhatják ki a tanulás e korszerű formáját. Ugyanis általában a fiatalok számára nehézséget okoz a középiskolából az egyetemre való átmenet, a szoftver használatára épülő szabadon választható kurzus meghirdetésével azonban pótolni lehet az esetlegesen meglévő hiányosságokat. A kar oktatói törekednek arra, hogy ne csak a MIK, hanem más karok is élhessenek e 21. századi képzés lehetőségével. A korszerű oktatás ugyanis megköveteli a Möbiushoz hasonló eszközök használatát.

Az egyetemeken tanuló fiatal generáció informatikai tudása már megvan ahhoz, hogy technikailag ne okozzanak számukra problémát az ilyen rendszerek. A pécsi egyetemi tapasztalatok szerint a digitális platform, a szoftver jobban motiválja a hallgatókat arra, hogy többet foglalkozzanak a nehézséget okozó tantárgyakkal. Mivel a rendszer mobiltelefonon és más digitális platformokon is működik, ezáltal szívesebben fordulnak a nehéz matematikai problémák megoldása felé, hiszen élvezetessé válik számukra a tanulás.



Previous A Budapestre hulló esővíz hatékonyabb felhasználása
Next Miért vízirovar a borostyánkövekben lévő állatok negyede?

No Comment

Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük