A bakteriális sokféleség a vártnál is nagyobb

A bakteriális sokféleség a vártnál is nagyobb - TUDOMÁNYPLÁZA
Olvasási idő: < 1 perc

A Montana Egyetem kutatóinak tanulmánya szerint a bakteriális sokféleség több millió éven keresztül nagy változatosságot fog mutatni a későbbiek folyamán is.

A kutatók Scott Miller egyetemi tanár (UM Biológiai Tudományok Osztálya) vezetésével azt találták, hogy a baktériumok rendkívül gyorsan tudnak alkalmazkodni a környezeti változásokhoz. Ezért az innováció ezekben az organizmusokban túlnyomórészt friss, megismételhető és tranziens. Például egy bakteriális kórokozó kitörése során az antibiotikumokkal szembeni rezisztencia önmagában többször alakulhat ki, de gyorsan elveszhet a gyógyszer „távollétében”.

Miközben a Yellowstone Nemzeti Park egyik forró tavából származó multicelluláris baktériumot tanulmányoztak, a kutatók azt vették észre, hogy a populáció felfelé és lefelé irányuló tagjai funkcionálisan különböző típusú, specializált, heterociszta sejteket termelnek. A heterociszták megvastagodott sejtfalú megnagyobbodott sejtek, melyekből hiányzik a klorofill, így színtelenek. A heterociszták plazmodezmákon keresztül kapcsolódnak a környező sejtekhez, amelyektől a táplálék szempontjából függenek.

Miller szerint a hőmérséklet változása kedvez a különböző típusú heterocisztáknak.

A csapat váratlan felfedezésnek tekinti, hogy ezeknek a sokszínűségeknek meglepően hosszú története van. „Ha ugyanazt a baktériumot nézzük a világ minden táján, akkor több tízmillió éven keresztül nyomon követhetjük az eredetüket” – mondta Miller. A bakteriális populációk gyakran hihetetlenül változatosak, de a tudósok nem értenek egyet abban, hogy ennek fő oka a véletlennek vagy aktív tevékenységnek köszönhető. Felvetődik a kérdés, hogy az időbeniség fontosabb szempont lehet, mint a specializálódott sokszínűség.

Previous Különlegessé tesz-e bennünket a nevünk?
Next A D3-vitamin segíthet meggyógyítani, megelőzni a szív- és érrendszeri problémákat