DNS-elemzéssel fedeztek fel egy új madárcsaládot

Elachura formosa - DNS-elemzéssel fedeztek fel egy új madárcsaládot Ázsiában
Olvasási idő: < 1 perc

DNS-elemzéssel fedeztek fel egy új, egyedülálló madárcsaládot Ázsiában kínai és svéd tudósok.

A verébalakúak rendjébe tartozó család csak egyetlen fajt számlál. A verébalakúak rendjét tanulmányozó kutatók genetikai elemzéssel a családfa tíz különböző ágát azonosították. Azt is felfedezték, hogy a Spelaeornis formosus egyedül ült a maga ágán, és nem mutatott közeli rokonságot a helyi, rá hasonlító énekesmadarakkal

A kutatók azt javasolták, a madárcsaládot és -fajt nevezzék Elachura formosának. Szemben a korábbi elnevezéssel, Spelaeornis formosusszal – tudósított a BBC hírportálja a Biology Letters című szaklapban megjelent tanulmányról.

Per Alstrom, az uppsalai Mezőgazdasági Egyetem biológusa, aki a Kínai Tudományos Akadémia tudósaival együtt a tanulmányt készítette, elmondta: a verébalakúak a madarak osztályának legnagyobb fajszámú rendje. Ennek egyik legkorábbi elágazása és egyetlen élő képviselője az Elachura formosa. Az Elachura kistestű énekesmadár, mely a Himalája keleti lejtőitől Kína délkeleti részéig terjedő vidéken lakik és fészkel. Alstrom leírása szerinte szélsőségesen zárkózott, ezért nehéz megfigyelni, mivel általában a szubtrópusi hegyi erdők igen sűrű aljnövényzetében rejtőzik.

A párzási időszakban azonban, amikor a hímek belefognak éles, magas hangú énekükbe, amely egyetlen más, az ázsiai kontinensen élő madár dalához sem hasonlít, időnként kiülnek a bokrok belső ágaira.

Per Alstrom szerint korábban a madarat összekeverték a verébalakúak egyes helyi fajaival, mert döbbenetesen hasonlít rájuk.

Previous A női meddőség harmadának hátterében endometriózis áll