Kétéltű pestist emlegetnek a tudósok

Olvasási idő: < 1 perc

A kétéltű fajok közel harmadát a kihalás veszélye fenyegeti világszerte.

Bár az elsődleges fenyegetés az élőhelyek elvesztése és a környezetszennyezés, ma már a betegségek is egyre nagyobb szerepet kapnak. Az elmúlt évtizedekben a Batrachochytrium dendrobatidis chytrid-gomba sok-sok amerikai béka halálával hozható összefüggésbe. 2013-ban Frank Pasmans és An Martel, a belgiumi Gent Egyetem állatorvosai felfedezték a gomba egy új fajtáját (Batrachochytrium salamandrivorans (Bsal)), amely különösen halálos a szalamandrák számára. A gomba Ázsiából érkezett a kisállat-kereskedelem útján és Észak-Európában kezdett terjedni.

A világszerte pusztító gombafertőzést, a kitridiomikózist egy rajzóspórás gomba, a kitrid gomba (Batrachochytrium dendrobatidis (Bd)) okozza. Ez a gomba a kétéltű állatok bőrének felső hámrétegében telepszik meg, és a bőrt felépítő keratinnal táplálkozik. A gombát egy speciális genetikai vizsgálattal lehet kimutatni a kétéltűek bőréről vett kenetmintából. A gombás betegség szívmegállást vált ki és hivatalosan is a legveszélyesebb kórokozó, amely hozzájárul a legalább 500 béka, varangy és szalamandra faj létszámcsökkenéséhez.

Egy 2018-ban végzett genetikai vizsgálat azt jelezte, hogy a Bd a koreai félszigetről származik és a nemzetközi kereskedelem útján terjedt el a világon. A gombás betegség több mint 60 országban van jelen, és különösen károsnak bizonyult Ausztráliában, Közép-Amerikában és Dél-Amerikában. (2008-ban a Bakonyban is kimutatták sárgahasú unkákon.) Hazánkban az állatok úgy tűnik csak hordozzák a fertőzést, de nem betegszenek meg, nem alakul ki náluk kitridiomikózis. Ez valószínűleg köszönhető az itteni klimatikus viszonyoknak, mely úgy látszik nem kedveznek a Bd virulenciájának.

Previous Pálinka-turisztikai szakirányú továbbképzés